Zkouška motoru Aero A-18

Zkouška motoru Aero A-18

První snímek z pozůstalosti plukovníka Janečky byl pořízen v polovině osmdesátých let při rekonstrukci prvorepublikového stíhacího letounu Aero A-18. Je na něm zachycena zkouška motoru za přítomnosti realizačního týmu z Leteckých opraven Trenčín. Na druhém snímku je zrekonstruovaný letoun Aero A-18.5 nesoucí znak Leteckého pluku 2.

 

Československé letectvo potřebovalo počátkem 20. let náhradu za dosluhující francouzské stíhače SPAD. Jednou z domácích firem, které na tuto potřebu zareagovaly, byla firma Aero, čile experimentující s novými typy letadel. V dubnu 1922 s ní armáda uzavřela smlouvu na dodání dvacítky nových stíhacích letounů typu, který sice ještě nebyl hotový, ale měl vycházet ze starších prototypů. Pod vedením inženýra Antonína Husníka tak Aero zahájilo vývoj nového typu, označeného jako A-18. První pokusný vzlet se konal v březnu 1923, do konce srpna bylo předáno všech 20 kusů. Od počátku však bylo jasné, že vbrzku budou k dispozici modernější stroje se silnějším motorem (Avia BH-21), proto k dalším objednávkám nedošlo. Další problém pro stroj představovaly časté havárie, v některých případech smrtelné. I přes tyto nedostatky se stroje A-18 udržely v činné službě až do roku 1931; ke konci své kariéry sloužily především k výcviku na letišti v Chebu. Upravené verze A-18 B a A-18 C z let 1923 a 1924 sklidily úspěch při leteckých soutěžích.

Letoun A-18 představoval jednomístný dvojplošník s pevným podvozkem. Ve standardním provedení měl rozpětí horního křídla 7,65 m, jeho délka činila 6 m a výška 2,6 m. Vzletová hmotnost činila 863 kg. Motor BMW IIIa o síle 136 kW dával letounu maximální rychlost 229 km/h, stroj mohl vystoupat do výšky 8000 m. Stroj byl vyzbrojen dvojicí synchronizovaných kulometů Vickers ráže 7,7 mm.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…