Ve sbírkách VHÚ se nachází německý letecký motor Hirth HM 500 A, užívaný v letech 2. světové války hlavně v cvičných letounech Bücker Bü 181 Bestmann a Klemm Kl 35 D, které byly stavěny také ve Zlínských leteckých závodech a.s.. Samotný motor vznikl v roce 1938 vývojem z velice podařeného HM 504 o výkonu 105 k, zjednodušením a odlehčením jeho konstrukce. V podstatě se jednalo o čtyřválcový motor o stejném výkonu, jako měl jeho předchůdce. Doznal ale řady technologických zlepšení, jako bylo jednodušší řešení karteru, zmenšení čelního průřezu, lepší chlazení hlav a válců a sdružení dvou zapalovacích magnet do jednoho agregátu.
Zachován zůstal systém klikového a ojničního ústrojí, charakteristický pro firmu Hirth, který přinášel konstrukci značnou odolnost a velice nízké parametry spotřeby paliva i oleje. Důmyslně byl také vyřešen systém předehřívání vzduchu do karburátoru, který odváděl horké spaliny ze čtvrtého válce do výměníku, jenž byl součástí sacího potrubí. O tom, že byl motor u nás používán i po válce, svědčí náhradní výrobní štítek, udávající opravu u Českomoravských strojíren v Praze. Zřejmě byl montován do původních letounů C-6 (Bu 181), jejichž výroba pokračovala v Otrokovicích pro naše letectvo. Do sbírek VHÚ se dostal převodem z průmyslové školy ve Zvolenu v roce 1969.
Technické údaje
Čtyřválcový vzduchem chlazený invertní motor o výkonu 105 k při 2 500 ot/min
Zdvihový objem 3 980 l
Suchá hmotnost 91,5 kg
Délka 978 mm
Šířka 420 mm
Výška 665 mm