Letoun Petljakov Pe-2

Letoun Petljakov Pe-2

V sobotu 9. května 2015 uplynulo sedmdesát let od chvíle, kdy na letišti Praha-Kbely přistál první spojenecký letoun. Byl jím legendární sovětský bombardovací Petljakov Pe-2, trupového čísla 22, patřící 8. odloučenému průzkumnému leteckému pluku, který na své palubě přivezl šturmana 1. československé  smíšené letecké divize (1. čsld) pplk. Františka Rypla. Dva letouny Pe-2 startovaly z Dolního Benešova u Hlučína a jejich posádky měly za úkol zhodnotit vhodnost kbelského a letňanského letiště k přijetí strojů 1. čsld. Po uvítání místními a rekognoskaci terénu odletěly oba Petljakovy s mezipřistáním na Ruzyni zpět na svoji základnu.

Stroje tohoto typu se začaly vyrábět ve větším počtu od roku 1942, nakonec jich bylo vyprodukováno celkem 11 427 kusů. Tím se Pe-2 stal po německém Junkersu Ju 88 a britském Vickers Wellingtonu třetím nejmasověji vyráběným dvoumotorovým letounem 2. světové války. Vzhledem k tomu, že i v našem poválečném letectvu sloužilo 32 těchto bombardérů, pod označením B-32, chtěli jej pracovníci VHÚ opatřit pro historické sbírky. Dlouho se to nedařilo, až poměrně nedávno přišla konkrétní nabídka z Norska. Šlo o stroj sovětského letectva, jehož pohnutá historie začala na přelomu července a srpna 1943, kdy byl vyroben v kazaňském závodě číslo 22. Jednalo se o letoun s výrobním číslem  2-225, tedy o druhý kus 225. série. Po zařazení do stavu 29. bombardovacího leteckého pluku letectva severomořského flotu dostal bílé taktické číslo 33.

Dne 2. prosince 1943 byl při útoku na leteckou základnu Luostari zasažen protiletadlovou palbou. Jeho posádka ve složení mladšij lejtěnant Zajcev, mladšij lejtěnant Spiridonov a Borovoj proto musela nouzově přistát na zamrzlém jezeře Koškajavr v Murmanské oblasti na severu evropské části tehdejšího SSSR. Když se oteplilo a voda roztála, letadlo se potopilo. Letoun byl v říjnu roku 1996 vyloven pomocí vrtulníku – létajícího jeřábu – a následně rozebrán na jednotlivé konstrukční celky a převezen za hranice. V Norsku byl Pe-2 dopraven na vojenskou základnu Bodø. Zde uložen v depozitáři Nors Luftfartsmusea a zakonzervován. Po dohodě z podzimu 2011 byl nabídnut do sbírek VHÚ. Na počátku září 2013 tak mohla být zahájena celá akce přepravy Pe-2 do České republiky. Převoz zajišťovali příslušníci Agentury logistiky – Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů Pardubice ve spolupráci s pracovníky VHÚ a dalšími armádními složkami. Po jeho vyložení ve Kbelích v polovině září 2013 byl uložen v depozitáři a počala být připravovaná jeho náročná renovace, která byla odhadnuta asi na čtyři roky.

Technické údaje letounu

Dva motory Klimov VK-105 P o výkonu 1 100 k

Posádka  3 muži

Rozpětí  17,13 m

Délka  12,66 m

Hmotnost prázdného letounu  5 840 kg

Max. rychlost  540 km/h

Dostup  8 700 m

Dolet  1 200 km

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…