Na výstavě V ulicích Protektorátu Böhmen und Mähren, kterou je možné od letošního května vidět v Armádním muzeu Žižkov, se mimo jinými unikátními exponáty nachází také zajímavý sbírkový předmět z fondu padáků. Připomíná americké nálety na Prahu a její okolí. Jedná se o těžce poškozené části padáku Type B-8, které kryjí vlastní vrchlík se šňůrami a zbytky poutacích popruhů se zámky.
Při podrobnější prohlídce tkaniny obalu a popruhů bylo zjištěno, že padák byl vyroben už v dubnu 1944 a to firmou Switlik Parachute Company. Na obalu byla nalepena původní papírová páska s nepříliš zřetelným jménem uživatele Mc Glaughlin. Tento systém označování je u záchranných padáků běžný dodnes a zajišťuje se tak, že jeden letec létá vždy se stejným padákem.
Ostatní popisy udávaly, že se jedná o zbytek amerického zádového záchranného padáku B-8, který vyvinula a v letech 2. světové války vyráběla firma Pioneer Parachute Company Inc.. Podle všeho tyto padáky také vyráběly v licenci firmy National Automotive Fibres Inc. a již zmíněný Switlik.
Jednalo se o pilotní záchranný padák s kruhovým vrchlíkem o průměru 24 stop (7,32 m), zapínaný buď na padákové háčky, nebo speciálními otočnými sponami. Je nutno dodat, že postroj našeho exponátu byl již silně poškozen a z původního kování zbývala pouze část.
Nejzajímavější byl ovšem nález staré evidence Muzea ČSA pod jednou z chlopní obalu. Podle dochované inventární knihy je pod tímto číslem uvedený seznam předmětů získaný od MNO - hlavní štáb v roce 1950. Jednalo se o soubor parašutistického materiálu převedeného MNO v roce 1947, nebo možná i dříve, ze skladu Gestapa v pražském Petschkově paláci a posléze poskytnutý VHÚ. Ze zachovaných seznamů vysvítá, že jde hlavně o předměty získané Gestapem při pátrání po paravýsadcích na našem území. Ovšem pod položkou č. 52 je doslovně uvedeno „1 padákový postroj bez padáku americký“.
Naskytla se otázka, kde se vzal americký záchranný pilotní padák mezi předměty agentů, zabavených Gestapem. Po konzultaci s odborníky jsme usoudili, že jde nejspíš o zbytek padáku, který na sklonku 2. světové války používal americký stíhací pilot 1/Lt Edward J. Mc Loughlin, příslušník 335. stíhací perutě, která byla součástí 4. stíhací skupiny americké 8. letecké armády. Při hloubkovém útoku na letiště v okolí Prahy dne 16. dubna 1945 byl jeho North American P-51D Mustang S/N 44-13389 (trupové kódy WD-P) sestřelen německou protiletadlovou obranou a 1/Lt Mc Loughlin po úspěšném nouzovém přistání „na břicho“ upadl do zajetí.
Malá chyba ve znění jména na orientačním označení padáku je možná způsobena nedorozuměním mezi americkou výslovností pilota Mc Loughlina a anglickou obsluhou, zajišťující pravidelná přebalování padáku. Z uvedených historických záznamů vyplývá, že vrchlík padáku, včetně šňůr, se ztratil ještě před předáním do VHÚ.
I tak jde o velice vzácný exponát, protože se jedná o jeden z mála dotýkaných předmětů po amerických letcích z 2. světové války na našem území.
Jan Sýkora