Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

V polovině padesátých let minulého století se v našich aeroklubech projevila nutnost zavést nový motorový letoun pro vlekání těžších větroňů. Na výzvu Svazarmu se tohoto úkolu ujal kolektiv Otrokovických konstruktérů. Po zralé úvaze se rozhodli maximálně odlehčit a vybavit výkonnějším motorem již vyráběný Zlín Z-126 Trenér 2. Vznikl tak stroj s výbornými parametry, který plně vyhovoval zadání. V podstatě šlo o dvoumístný jednoplošník se samonosným křídlem. Trup byl řešen jako svařovaná příhradovina z ocelových trubek, potažená plátnem. Sedadla byla v tandemovém uspořádání, přední prostor byl určen pouze pro cestujícího bez řízení. Křídlo bylo celokovové a neslo kromě olejové také hlavní palivové nádrže o objemu 70 l. Dále mechanicky stavitelné vztlakové klapky a křidélka. Záložní nádrž o 40 l byla zastavěna za pilotním sedadlem a významně prodlužovala dolet. Ocasní plochy byly celokovové, kormidla potažená plátnem.

Letoun byl poháněn motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 k. Jeho označení pak bylo Zlín Z-226 Bohatýr a výroba dala postupně 77 kusů, vesměs předaných aeroklubům. Představovaný OK-MQJ z majetku VHÚ byl postaven v roce 1958 v Moravanu Otrokovice, pod výrobním číslem 281. Většinu svého života sloužil ve Středočeském aeroklubu a po konverzi na Z-226 M, zástavbou výkonnějšího motoru M-137 A, se dostal do Aeroklubu Zbraslavice. Zde byl používán hlavně jako vlečný. Do roku 2010 nalétal úctyhodných 6 000 hodin při 34 510 startech. V roce 2014 byl získán výměnou do sbírek VHÚ a následně přestavěn zpět na původní verzi. Počítalo se s ním pro novou expozici sportovního letectví, kde by dokladoval vývoj letounů řady Z-26.

motor Walter Minor 6-III vzduchem chlazený šestiválec o výkonu 118 kW (160 k) při 2 500 ot/min

rozpětí 10,282 m

délka 7,83 m

hmotnost prázdného letounu 513 kg

max. rychlost  198 km/h

dostup  7150 m

dolet  720 km

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…