Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

V šedesátých letech minulého století byla pověřena konstrukční skupina Ing. Jana Mikuly návrhem nové řady letounů, které by mohly zajistit úplný výcvik pilotů – od základního školení přes nácvik akrobacie a létání podle přístrojů až po kondiční a navigační létání sportovců. Řada měla být navržena tak, aby v ní mohly být perspektivně i typy určené pro dopravu osob, nákladu a pro speciální použití. V podrobné studii pak konstruktéři dospěli k názoru, že drak by byl shodný pro dva základní navrhované dvoumístné typy (Z-41 a Z-42), čtyřmístný typ (Z-43) se měl lišit jen v některých částech konstrukce. Podařilo se tak vytvořit řadu, v níž asi 70% všech dílů bylo společných. Stavebnicové schéma měly rovněž použité motory Walter, resp. Avia M-137 a M-337. Práce na základních typech Z-42 a Z-43 byly v Otrokovicích zahájeny v roce 1965.

První prototyp dvoumístného letounu XZ-42 s označením OK-41 měl motor M-137 A o výkonu 132 kW (180 k) a pevnou dřevěnou vrtuli. Zálet byl proveden v říjnu 1967. Prototyp měl plovoucí výškovku, která byla později změněna na klasickou vodorovnou ocasní plochu. V letech 1970 – 1972 dodala sériová výroba 48 ks této základní varianty, z nichž 35 ks bylo exportováno do NDR. V akrobatické kategorii Z-42 vyhovoval americkým předpisům FAR a mohl létat v rozsahu násobků +6 až – 3,5 g. Při generálních opravách byly letouny upravovány na verzi Zlín Z-42 MU, a to tak, že byly vybaveny kovovou dvoulistou vrtulí V-503 A, která dovolovala lépe využít výkon motoru M-137 A. Verze Z-42 MU mohla být pro vyšší hmotnost využívána jen v rozsahu násobků +5 až -3,2 g. Na tuto variantu pak bylo upraveno jedenáct letadel.

Letoun OK-ZSC byl vyroben na sklonku roku 1970 v Moravanu n.p. Otrokovice. Poté jej převzal Aeroklub Svazarmu ČSR a létal převážně na Moravě. I. Generální opravu prodělal v roce 1978 ve výrobním závodě, II. GO v roce 1985 tamtéž. V roce 2013 se dostal do soukromých rukou a létal na letišti Praha-Letňany. Poslední let provedl 1. listopadu 2014 při náletu 4 368 h a 16 725 startech. Do sbírek VHÚ, pro zamýšlenou expozici sportovního letectví, byl získán koupí téhož roku.

 

Rozpětí 9,11 m

Délka 7,07 m

Prázdná hmotnost 645 kg

Max. vzletová 920 kg

Max. rychlost 226 km/h

Dostup 4 250 m

Dolet 530 km

Aktuálně



Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…
Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

12. 03. 2025
Další díl seriálu Novinky.cz 1945 - Rok osvobození se věnuje ostravské operaci.…
Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

12. 03. 2025
V sobotu 15. března si kromě smutně proslulého výročí okupace českých zemí nacistickým…
Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

10. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

10. 03. 2025
V úterý 11. března můžete přijít na přednášku z cyklu 1. světová…