V uplynulých dnech se v areálu Vojenského technického muzea Lešany u Týnce nad Sázavou uskutečnil již třetí Land Rover Day, setkání vozidel legendární britské značky. Na účastníky srazu čekala zajímavá dovednostní soutěž a poprvé také mohli se svými automobily vyzkoušet novou betonovou dráhu, která byla v lešanském muzeu letos vybudována.
Automobilů Land Rover dnes jezdí v Česku tisíce, ale jde převážně o nová vozidla. Aby akce měla svůj jasný charakter a také kouzlo pro diváky, respektive aby přijížděly pouze „klasické“ Land Rovery, stanovili organizátoři podmínku, že sraz je určen pouze majitelům vozů, která nejsou mladší než rok výroby 1985.
Celkem se tak sešlo na letošním srazu patnáct vozidel, u nichž i běžný divák nebude vůbec pochybovat, o jakou značku se jedná. Klasické „krabicové“ Land Rovery mají stále něco do sebe a jejich nadšenou vyznavačkou vždy byla například i britská královna Alžběta II.
Na letošním srazu byly k vidění vedle ikonických modelů i další typy, například vojenská sanitka, různé verze Land Roverů 88 či 109, pick up nebo hasičské auto dovezené z Rakouska. Těchto vozů jezdilo u našich jižních sousedů v 50. a 60. letech poměrně hodně coby běžné vozidlo (srovnat ho lze v Čechách např. s Tatrou 805, známou jako Kačena).
O vzniku celé akce a jejím pořádání v areálu VTM Lešany hovoří pracovník Vojenského historického ústavu Praha Pavel Holý, sám majitel jednoho z historických Land Roverů – v tomto případě vozu Range Rover. „Kde jinde uspořádat sraz těchto vozů, než v místě spojeném s amádou...? Vozy Land Rover jsou přece i dnes ve výzbroji Armády České republiky.“
Letos byla k vidění auta majitelů z Prahy i středních Čech, ale také z Českého Krumlova, Domažlic či Kaplice. Některé vozy měly řízení evropsky vlevo, jiné ovšem mají volant po britském způsobu vpravo. Lze z toho samozřejmě poznat, kde byl vůz původně zakoupen.
„Když se podíváte dovnitř, zjistíte, že kromě volantu a dvou budíků je palubní deska „evropských“ vozů stejná jako u těch anglických,“ doplňuje Pavel Holý.
Součástí akce byla i soutěž, rozdělena na několik částí. V té první musel řidič projet vytyčenou trasu poslepu, jen za pomoci navigátora. Aby opravdu nic neviděl, měl nasazené lyžařské brýle, jejichž skla byla neprůhledná. Pak řidič musel předvést couvání pro šálek kávy a mléko. Láhev mléka byla umístěna na blatníku a šálek kávy držel řidič při jízdě na podšálku. Ve chvíli, kdy řidič kávu vylil nebo mu láhev s mlékem spadla, vracel se na start a jel znovu. Jako třetí úkol čekala na řidiče a spolujezdce střelba ze vzduchovky a hod granátem na cíl, odkud vyrazili na rychlostní zkoušku po panelové cestě kolem lešanské arény. Závěrečným úkolem byl vědomostní test o historii vozů značky Land a Range Rover.
Vítěz získal putovní helmu Land Rover dnů v Lešanech. Na tu má právo se podepsat – podobně jako při Stanley Cupu nebo Davis Cupu - a po celý rok je jejím držitelem. Napřesrok buď své prvenství obhájí, nebo předá helmu svému přemožiteli.