Krátce po 2. světové válce vznikl v jinonickém Motorletu malý řadový vzduchem chlazený motor o výkonu 18,4 kW při 2 500 ot/min a hmotnosti asi 24 kg. Byl určen především pro pohon motorizovaných větroňů, ale nedoznal příliš velkého rozšíření. Málo výkonné motory této koncepce trpěly především poměrně značnými vibracemi a nespolehlivostí chodu. Představovaný exponát má ale zajímavé osudy. Původně jej jako pomocný namontoval Ing. Vladimír Frynta do prototypu našeho prvního celokovového kluzáku XL-13 Blaník, OK-6202. S ním pak byl léta úspěšně provozován v aeroklubu Letňany, kde se o něj vzorně staral pan Jiří Vašák. Blaník, již bez motoru skončil v Podhořanech a odtud byl v osmdesátých letech minulého století předán do sbírek VHÚ. Kluzák byl pak vystaven v hlavním expozičním hangáru Leteckého muzea VHÚ. Samotný motor později získal pan Jindřich Zimák pro montáž do experimentálního letounu ŠP-1 Špunt, který se svými přáteli vyvíjel. Pohonnou jednotku upravovali bratři Josef a Luděk Vicherové, známí konstruktéři motocyklů značky BV (Bratři Vicherové), takže nakonec byl použitelný pro let. Pro nedostačující výkon však byl časem sejmut a nahrazen motorem Trabant 601. Letounek byl v loňském roce darován do sbírek VHÚ a letos jej následovala i původní pohonná jednotka, která se tak stala zajímavým dokladem technického vývoje u nás.