V letech 1524‒1525 zuřila v několika oblastech Svaté říše římské takzvaná německá selská válka, doznívající v Tyrolsku ještě v roce 1526. Ačkoliv konkrétní příčiny se kraj od kraje trochu lišily, většinou se jednalo o kombinaci několika faktorů – ochrana starých práv vůči šlechtě, odpor k loupeživým rytířům a nespokojnost s poměry v církvi, umocněná nastupující reformací pod vlivem Martina Luthera a dalších reformátorů. Jednou z prvních bojových akcí v tomto konfliktu byla bitva u Leipheimu, k níž došlo 4. dubna 1525. Místní selské vojsko, tzv. leipheimský houf, o síle téměř 4000 mužů začal ohrožovat nedaleké město Ulm. Proti sedlákům vytáhlo na pomoc Ulmu vojsko Švábské ligy pod velením Georga von Waldburg. Sedláci měli u Leipheimu výhodné postavení u řeky Biber, z jedné strany kryti lesem, z druhé mokřady. Čelo jejich vojska tvořila vozová hradba, osazená porůznu sebranými děly a střelci z ručnic. Velitel ligistického vojska tudíž v počátku přistoupil k vyjednávání, ovšem pouze proto, aby získal čas pro lepší rozmístění svých jednotek. Ty mimo jiné narazily na slabší selský houf, který doplňoval proviant, a rozprášily jej. Georg von Waldburg v této chvíli přerušil vyjednávání a zahájil boj. Sedláci, ač v dobrém defenzivním postavení, byli ligistickým vojskem přečísleni v poměru 2:1 a rozhodli se raději stáhnout do města. Ustoupit jich dokázala asi polovina, zatímco několik stovek odříznutých sedláků se u topilo v marné snaze překonat Dunaj a přibližně čtvrtinu jich vojsko Ligy zajalo na bojišti.
Figurky představují ozbrojené sedláky, střelce z kuše a střelce z hradebnice. Muž s hradebnicí je oděn do šedých nohavic, černých střevíců, svrchního tmavě zeleného kabátce a béžové kapuce. Střelec z kuše má na sobě světle hnědý kabátec-doublet, přepásaný modrým pruhem látky. Dále je oblečen do tmavě modrých kratších nohavic, červených punčoch a hnědých střevíců. Stříbrošedá metalická barva pokrývá hlaveň hradebnice a železné klobouky obou mužů, tmavě hnědá lafetu hradebnice a kuši. Sedlák u hradebnice nese na opasku v šedé pochvě tesák. Na podstavce byly použity odstíny šedé a zelené barvy.
Soubor figurek byl do sbírky Vojenského historického ústavu získáván průběžnými nákupy v období 60. let minulého století.