Italský pancéřový křižník Pisa

Italský pancéřový křižník Pisa

Na snímku, pořízeném po první světové válce, je zachycen italský pancéřový křižník Pisa.

 

Tři lodě stejnojmenné třídy byly postaveny na počátku dvacátého století v italských loděnicích. Stavba křižníku Pisa byla zahájena roku 1905, loď byla spuštěna na vodu roku 1909 a do služby vstoupila 1. září 1909. Byla 140,5 m dlouhá a 21 m široká, ponor činil přes 7 m. Hlavní výzbroj představovala čtveřice děl ráže 254 mm ve dvou věžích na přídi a na zádi. Dále byla loď vyzbrojena osmi děly ráže 190 mm ve čtyřech věžích, rychlopalnými kanóny ráží 76 mm a 47 mm (jejich počet se v následujících letech měnil) a třemi torpédomety. Pancéřový pás na bocích byl silný 90 až 200 mm, pancéř na dělových věžích byl silný až 160 mm a na velitelské věži až 190 mm. Maximální výtlak činil přibližně 10 400 tun, posádku tvořilo k sedmi stovkám mužů. Loď mohla plout maximální rychlostí 23,6 uzlů. Současně s křižníkem Pisa vstoupila do služby i sesterská loď Amalfi; obě byly pojmenovány po někdejších italských městských státech, jež měly v raném a vrcholném středověku značný podíl na středomořském obchodu.

Obě lodě se zúčastnily italsko-turecké války z let 1911–12. Když 23. května 1915 vyhlásila Itálie válku Rakousko-Uhersku, následoval úspěšný výpad c. a k. námořnictva proti italskému pobřeží a italské velení vyslalo do Benátek námořní posily včetně obou lodí třídy Pisa. 7. července 1915 byl křižník Amalfi potopen německou ponorkou UB-14, formálně zařazenou do rakousko-uherského námořnictva pod označením U-26 (Itálie a Německo nebyly tou dobou ještě ve válečném stavu). Křižník Pisa válku přečkal, v meziválečném období sloužil jako školní plavidlo a roku 1937 byl sešrotován.

Třetí loď této třídy neskončila oproti původnímu plánu v italském námořnictvu – Italové přehodnotili původní plán rozvoje svého námořnictva a rozestavěnou loď zakoupilo Řecko. Na vodu byla spuštěna v březnu 1910 a do služby vstoupila v květnu 1911 pod jménem Georgios Averof . Byla mírně modifikovaná (její hlavní děla měla ráži pouze 234 mm), přesto se s ní nemohla měřit žádná jiná řecká nebo turecká loď. Georgios Averof sloužil jako vlajková loď řeckého námořnictva, vyznamenal se zejména při boji s Turky za první balkánské války a podařilo se mu přežít i druhou světovou válku – roku 1941 odplul před postupujícími Němci do egyptské Alexandrie. Roku 1952 byla loď vyřazena z činné služby a nyní je zakotvena v zálivu Faliro u Athén jako námořní muzeum – jedná se o jediný zachovaný pancéřový křižník na světě.

 

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…