Italský pancéřový křižník Pisa

Italský pancéřový křižník Pisa

Na snímku, pořízeném po první světové válce, je zachycen italský pancéřový křižník Pisa.

 

Tři lodě stejnojmenné třídy byly postaveny na počátku dvacátého století v italských loděnicích. Stavba křižníku Pisa byla zahájena roku 1905, loď byla spuštěna na vodu roku 1909 a do služby vstoupila 1. září 1909. Byla 140,5 m dlouhá a 21 m široká, ponor činil přes 7 m. Hlavní výzbroj představovala čtveřice děl ráže 254 mm ve dvou věžích na přídi a na zádi. Dále byla loď vyzbrojena osmi děly ráže 190 mm ve čtyřech věžích, rychlopalnými kanóny ráží 76 mm a 47 mm (jejich počet se v následujících letech měnil) a třemi torpédomety. Pancéřový pás na bocích byl silný 90 až 200 mm, pancéř na dělových věžích byl silný až 160 mm a na velitelské věži až 190 mm. Maximální výtlak činil přibližně 10 400 tun, posádku tvořilo k sedmi stovkám mužů. Loď mohla plout maximální rychlostí 23,6 uzlů. Současně s křižníkem Pisa vstoupila do služby i sesterská loď Amalfi; obě byly pojmenovány po někdejších italských městských státech, jež měly v raném a vrcholném středověku značný podíl na středomořském obchodu.

Obě lodě se zúčastnily italsko-turecké války z let 1911–12. Když 23. května 1915 vyhlásila Itálie válku Rakousko-Uhersku, následoval úspěšný výpad c. a k. námořnictva proti italskému pobřeží a italské velení vyslalo do Benátek námořní posily včetně obou lodí třídy Pisa. 7. července 1915 byl křižník Amalfi potopen německou ponorkou UB-14, formálně zařazenou do rakousko-uherského námořnictva pod označením U-26 (Itálie a Německo nebyly tou dobou ještě ve válečném stavu). Křižník Pisa válku přečkal, v meziválečném období sloužil jako školní plavidlo a roku 1937 byl sešrotován.

Třetí loď této třídy neskončila oproti původnímu plánu v italském námořnictvu – Italové přehodnotili původní plán rozvoje svého námořnictva a rozestavěnou loď zakoupilo Řecko. Na vodu byla spuštěna v březnu 1910 a do služby vstoupila v květnu 1911 pod jménem Georgios Averof . Byla mírně modifikovaná (její hlavní děla měla ráži pouze 234 mm), přesto se s ní nemohla měřit žádná jiná řecká nebo turecká loď. Georgios Averof sloužil jako vlajková loď řeckého námořnictva, vyznamenal se zejména při boji s Turky za první balkánské války a podařilo se mu přežít i druhou světovou válku – roku 1941 odplul před postupujícími Němci do egyptské Alexandrie. Roku 1952 byla loď vyřazena z činné služby a nyní je zakotvena v zálivu Faliro u Athén jako námořní muzeum – jedná se o jediný zachovaný pancéřový křižník na světě.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…