Sovětská bitevní loď Marat

Sovětská bitevní loď Marat

Snímek, pořízený ve dvacátých letech dvacátého století, zachycuje sovětskou bitevní loď Marat. Jednalo se o původně ruský dreadnought Petropavlovsk třídy Gangut.

 

Po porážce v rusko-japonské válce bylo ruské loďstvo fatálně oslabeno. Roku 1909 byla zahájena stavba čtyř dreadnoughtů třídy Gangut, pojmenované podle vítězství ruského loďstva nad švédským u Hankö roku 1714. Lodě nesly jména Gangut, Poltava, Sevastopol a Petropavlovsk – poslední byla pojmenovaná podle úspěšné obrany přístavu Petropavlovsk na Kamčatce roku 1854 a zároveň podle stejnojmenné starší bitevní lodi, jež roku 1904 najela na japonskou minu a potopila se i s admirálem S. O. Makarovem. Nový Petropavlovsk byl spuštěn na vodu roku 1911, jeho dohotovení však vázlo a přijat do služby byl teprve během první válečné zimy.

Bitevní loď Petropavlovsk byla 182 m dlouhá, 27 m široká a její ponor činil 9 m, maximální výtlak přesahoval 26 000 tun a loď mohla plout rychlostí až 24 uzlů. Hlavní dělostřeleckou výzbroj tvořilo 12 děl ráže 305 mm ve čtyřech dělových věžích. Dělové věže byly uspořádány v ose lodi v jedné rovině, dopředu tak mohla střílet maximálně tři děla najednou. Panéřování boků bylo silné až 225 mm, dělových věží až 203 mm a velitelské věže až 254 mm. Posádku tvořilo okolo 1220 důstojníků a námořníků.

Za první světové války Petropavlovsk střežil Finský záliv pro případ útoku německého námořnictva, po vypuknutí VŘSR se jeho posádka přidala na bolševickou stranu a následně se podílela na bojích na Baltu proti britské intervenci. Roku 1921 se námořníci z Petropavlovsku podíleli na neúspěšné vzpouře v Kronstadtu. Poté byla loď přejmenována na Marat na počest zavražděného francouzského revolucionáře Jeana-Paula Marata. Po vypuknutí druhé světové války Marat sloužil jako plovoucí baterie při obraně Leningradu. 23. září 1941 byla loď v mělkých vodách zasažena a částečně potopena při náletu německých střemhlavých bombardérů; hlavní zásah si připsal pilot Hans-Ulrich Rudel. Zadní baterie však zůstaly funkční a mohly dále podporovat sovětské obránce. Loď byla postupně opravována, 31. května 1943 získala nazpět jméno Petropavlovsk. Roku 1950 byla loď opět přejmenována na Volchov a sloužila k výcvikovým účelům, roku 1953 byla sešrotována.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…