Československý dopravní letoun An-24V

Československý dopravní letoun An-24V

Dvojice snímků, pořízených nejspíše v sedmdesátých letech, zachycuje československý dopravní letoun An-24V sovětské výroby stojící na letišti. Snímky pocházejí z pozůstalosti plk. Ing. Jaroslava Janečky, dlouholetého ředitele Leteckého muzea VHÚ.

 

Koncem padesátých let zahájila Antonovova konstrukční kancelář vývoj nového letounu, který měl přepravovat osoby i náklad pro civilní i vojenské uživatele. Stroj měl být jednoduchý na údržbu a neměl vyžadovat kvalitní vzletovou dráhu. Výsledkem byl turbovrtulový hornoplošník Antonov An-24 (v kódu NATO „Coke“), jehož prototyp poprvé vzlétl roku 1959 a sériová výroba byla zahájena roku 1962.

Letoun byl 23,5 m dlouhý a 8,3 m vysoký, rozpětí křídel činilo 29,2 m. Prázdný stroj vážil 13,3 tun, maximální vzletová hmotnost byla 21 tun. Dvojice turbovrtulových motorů AI-24 dávala stroji cestovní rychlost 450 km/h, dolet se v závislosti na verzi a míře naložení udává v rozmezí 550–2800 km. Stroj mohl dostoupat do maximální výšky 8400 m n. m. Posádku tvořili obvykle 4 lidé, maximální počet cestujících se v závislosti na verzi pohyboval v rozmezí 44–50 – vyšší uvedený počet měla právě verze An-24V. Vedle strojů určených pro přepravu cestujících vznikaly i verze a varianty pro přepravu nákladu (zejména vojenská transportní verze An-24T), pro námořní záchrannou službu nebo třeba pro hašení velkých požárů.

Do roku 1979 bylo v SSSR vyrobeno přes tisíc strojů An-24, poté výroba pokračovala v čínském městě Si-anu pod názvem Y-7, celkový počet všech vyrobených letounů se tak vyšplhal na 1367. Jednalo se o velice rozšířený stroj, používaný v desítkách zemí. Od března roku 1967 využívalo stroje An-24V i československé letectvo, postupně jich získalo šest. Poslední letoun An-24V byl ze služeb českého letectva slavnostně vyřazen koncem roku 2005.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…