Aero A-12

Aero A-12

Na podzim 1923 zalétal šéfpilot továrny Aero Josef Novák nový dvoumístný pozorovací dvouplošník. Tato konstrukce dala základ rozvětvené řadě, která se s mírnými úpravami udržela ve výrobě více než deset let. Ještě před záletem prototypu objednalo MNO v dubnu 1923 dvě série strojů A-12, celkem 50 letounů. Poté následovaly ještě dvě objednávky, jedna v listopadu téhož roku na 26 strojů a v prosinci 1924 na dalších 18. Sériová výroba probíhala v letech 1923 až 1925 v nových továrních objektech firmy Aero ve Vysočanech. Letoun se veřejnosti představil na 3. mezinárodní letecké výstavě v Praze v květnu 1924. Šest letadel tohoto typu se ve stejném roce účastnilo druhého ročníku rychlostního závodu o Cenu prezidenta republiky, kde získaly první a druhé místo v kategorii A a první tři místa v kategorii C. Stroje A-12 dosáhly také řady mezinárodních a národních rekordů, zejména v rychlosti s užitečným nákladem na tratích o délce 100 a 200 km. Stal se také prvním letounem, u něhož byly zavedeny soustavné pevnostní zkoušky celého draku, jenž odborná komise namátkou vybrala z dohotovené série. Letouny pak řadu let spolehlivě sloužily v našem letectvu a některé z nich byly poté odprodány do soukromých rukou. Přesto se žádný originální stroj nedochoval. Proto byla na základě původní dokumentace a s využitím motoru Maybach a originální vrtule Aero v letech 1980-82 postavena v Leteckých opravnách Trenčín věrná replika A-12. Stroj, který měl funkční všechny systémy včetně motoru, nesl standardní tříbarevnou kamufláž z dvacátých let minulého století, praporové znaky a symbolické označení Leteckého pluku 3. V dubnu 1982 byl slavnostně předán do Leteckého muzea VHÚ a po předvedení veřejnosti umístěn v expozici, kde se nachází dodnes.

Motor Maybach Mb IVa o výkonu 240 k (176 kW)

Rozpětí 12,80 m

Délka 8,30 m

Hmotnost prázdného letounu 1 080 kg

Vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 201 km/h

Dostup 7 500 m

Dolet 760 km

Výzbroj 1 kulomet Vickers ráže 7,7 mm a 2  kulomety Lewis 7,7 mm v otočném střelišti

až 200 kg pum

Aktuálně



Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…