Aero A-12

Aero A-12

Na podzim 1923 zalétal šéfpilot továrny Aero Josef Novák nový dvoumístný pozorovací dvouplošník. Tato konstrukce dala základ rozvětvené řadě, která se s mírnými úpravami udržela ve výrobě více než deset let. Ještě před záletem prototypu objednalo MNO v dubnu 1923 dvě série strojů A-12, celkem 50 letounů. Poté následovaly ještě dvě objednávky, jedna v listopadu téhož roku na 26 strojů a v prosinci 1924 na dalších 18. Sériová výroba probíhala v letech 1923 až 1925 v nových továrních objektech firmy Aero ve Vysočanech. Letoun se veřejnosti představil na 3. mezinárodní letecké výstavě v Praze v květnu 1924. Šest letadel tohoto typu se ve stejném roce účastnilo druhého ročníku rychlostního závodu o Cenu prezidenta republiky, kde získaly první a druhé místo v kategorii A a první tři místa v kategorii C. Stroje A-12 dosáhly také řady mezinárodních a národních rekordů, zejména v rychlosti s užitečným nákladem na tratích o délce 100 a 200 km. Stal se také prvním letounem, u něhož byly zavedeny soustavné pevnostní zkoušky celého draku, jenž odborná komise namátkou vybrala z dohotovené série. Letouny pak řadu let spolehlivě sloužily v našem letectvu a některé z nich byly poté odprodány do soukromých rukou. Přesto se žádný originální stroj nedochoval. Proto byla na základě původní dokumentace a s využitím motoru Maybach a originální vrtule Aero v letech 1980-82 postavena v Leteckých opravnách Trenčín věrná replika A-12. Stroj, který měl funkční všechny systémy včetně motoru, nesl standardní tříbarevnou kamufláž z dvacátých let minulého století, praporové znaky a symbolické označení Leteckého pluku 3. V dubnu 1982 byl slavnostně předán do Leteckého muzea VHÚ a po předvedení veřejnosti umístěn v expozici, kde se nachází dodnes.

Motor Maybach Mb IVa o výkonu 240 k (176 kW)

Rozpětí 12,80 m

Délka 8,30 m

Hmotnost prázdného letounu 1 080 kg

Vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 201 km/h

Dostup 7 500 m

Dolet 760 km

Výzbroj 1 kulomet Vickers ráže 7,7 mm a 2  kulomety Lewis 7,7 mm v otočném střelišti

až 200 kg pum

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…