Zlín Z-326 M Trener Master

Zlín Z-326 M Trener Master

Prototyp letounu Z-326 Trener Master vzlétl poprvé v létě roku 1957, kdy byl dokončen jako pokračovatel slavného Trenéra. Od předešlých konstrukcí se lišil hlavně zatahovacím hlavním podvozkem, ale byla zde i řada dalších změn. Zlepšilo se vybavení kabiny, její zasklení a  hlavní pilotní prostor byl instalován vpředu. Letoun byl schopen akrobacie při plném obsazení a umožňoval nacvičovat i prvky vyšší pilotáže. Poháněl jej invertní řadový vzduchem chlazený šestiválec Walter Minor 6-III s dřevěnou dvoulistou vrtulí. Je zajímavé, že verze Z-326 se postavilo z celé rodiny Trenérů vůbec nejvíce a to na 420 kusů.

Převážná část produkce šla ale na export, hlavně do SSSR. Typ Z-326 byl u nás poměrně vzácný, domácí odběr totiž činil pouhých dvanáct kusů. Z tohoto počtu bylo deset strojů převzato MNO a používáno k vojenskému výcviku pod označením C-305. Tyto letouny byly později téměř všechny převedeny aeroklubům Svazarmu a dostaly civilní imatrikulace. Ve sbírce VHÚ se nachází Zlín Z-326 M Trener Master OK-OTE, výrobního čísla 610. Byl postaven v Moravanu Otrokovice roku 1960 v bloku deseti letadel objednaných MNO. Potom sloužil u našeho vojenského letectva, mimo jiné také v Trenčíně.

V roce 1972 byl stroj převeden Aeroklubu Svazarmu a 29. září mu bylo vydáno civilní Osvědčení o letové způsobilosti. Následovalo intenzivní využívání letounu v našich aeroklubech, takže když byl v rámci III.GO přestavován na verzi Z-326 M, měl již nalétáno 1 021 h a 51 min. Úprava spočívala v zástavbě nového motoru Avia M-137 A a dřevěné dvoulisté vrtule, včetně změny příslušných instalací. Pilotní sedadlo bylo nadále vpředu a interiér zůstal zachován. V té době létal stroj hlavně u Středočeského krajského aeroklubu Svazarmu a objevoval se často na pražské Točné. Do sbírek Leteckého muzea VHÚ se dostal na konci roku 1998 koupí, když před tím létal v Aeroklubu Jičín. Protože mu zbývalo do konce životnosti necelých 400 hodin, bylo dohodnuto, že bude dočasně zapůjčen Aeroklubu Zbraslavice a ten uhradí náklady na opravy a provoz. Později bylo dohodnuto, že  letoun bude podroben ještě jedné generální opravě. Byla pro něj vybrána podoba, v jaké létal v době svého vzniku u vojenského letectva.

Během roku 2007 předvedli pracovníci firmy ZLÍN-AVION SERVICE v Otrokovicích perfektní práci při jeho renovaci. Letoun byl nadále využíván v běžném provozu a často představován na leteckých akcích v celé naší republice. Jeho letová životnost byla dovršena v září 2013 náletem 5 500 hodin. Poté byl vrácen ve výborném stavu do sbírky VHÚ a uložen v depozitáři s perspektivou vystavení v nové expozici Leteckého muzea.

Motor  Avia M-137 A o výkonu 132 kW (180 k)

Rozpětí  10,596 m

Délka  7,82 m

Hmotnost prázdného letounu  659 kg

Vzletová hmotnost  975 kg

Maximální rychlost  243 km/h

Dostup  4 750 m

Dolet  580 km

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…