Sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“

Sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“

Fotografie pořízené mezi lety 1935 a 1937 zachycují sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“. Na prvním snímku je zachycen jeden ze strojů, na druhé fotografii stojí tato letadla ve službách Masarykovy letecké ligy Praha na letišti v Letňanech. Na třetím snímku je zvěčněn letoun Praga E-114 při přistání. Konečně čtvrtá fotografie dokumentuje způsob nastupování do letadla shora po odklopení kabinového krytu a části náběžné hrany křídla.

 

Tento letoun představuje další výtvor Ing. Jaroslava Šlechty. Jeho konstrukce vznikala roku 1934 ve složité situaci – zuřila hospodářská krize a Praga zoufale potřebovala nové zakázky. Jako na zavolanou přišla akce „1000 nových pilotů“, jež měla za cíl připravit nové civilní letce jakožto zálohu pro československé letectvo. Ing. Šlechta již měl připraven projekt dvoumístného hornoplošníku letounu E-46 s nekrytou kabinou, jehož úpravou vznikl konečný typ E-114, nazvaný „Air Baby“ neboli „bejbinka“. Tento stroj měl již zakrytou kabinu a jeho celodřevěná konstrukce vážila pouhých 290 kg; Letoun měl rozpětí křídel 11 m a délku 6,6 m. První prototyp byl vybaven motorem Aeronca E-113A o výkonu 36 koní, sériově vyráběné stroje nesly spolehlivé motory Praga B a Praga B-2. Maximální rychlost činila 147 km/h a dostup 3500 m.

Letoun vynikal stabilitou i spolehlivostí a nízkou spotřebou motoru firmy Praga. Již první prototyp si vedl dobře při Národním letu kolem republiky v září 1934 a ocenění velký zájem vzbudil i na aerosalonu v Paříži. V následujících letech se Praga E-114 plně osvědčila jako sportovní i výcvikový letoun, ve své kategorii dosáhla mnoha rychlostních i dálkových rekordů. Stroje tohoto typu byly dodány do Francie, Íránu či Rumunska; zahájena byla dokonce i licenční výroba ve Spojeném království pod názvem Hillson Praga. Roku 1937 vznikl jeden stroj Praga E-114D s vylepšeným motorem Praga D o výkonu 60 koní. Ten samý typ motoru nesl i navazující stroj Praga E-115, jenž se vyznačoval aerodynamicky pokročilejší konstrukcí a vyšší maximální rychlostí (až 173 km/h). Dalším vylepšením koncepce vznikl roku 1938 typ E-117, jenž měl trup svařovaný z ocelových trubek a potažený plátnem – ten však již vzhledem dalším událostem nepřekročil stádium prototypu. Na základě letounu Praga E-114 vznikl i čtyřmístný typ E-214. Celkový počet objednávek letadel Praga E-114 před nacistickou okupací dosáhl počtu 180 kusů. V květnu 1941 bylo ještě devět strojů dodáno letectvu Slovenského štátu a po druhé světové válce byla výroba obnovena – v závodech Praga a Letov vzniklo celkem 126 dalších strojů s motory Praga D a Walter Mikron III.

 

Aktuálně



Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…
Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

12. 03. 2025
Další díl seriálu Novinky.cz 1945 - Rok osvobození se věnuje ostravské operaci.…
Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

12. 03. 2025
V sobotu 15. března si kromě smutně proslulého výročí okupace českých zemí nacistickým…
Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

10. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…