Břetislav Bartoš, Plakát k výstavě Náš odboj, 1919.

Břetislav Bartoš, Plakát k výstavě Náš odboj, 1919.

Malíř a legionář Břetislav Bartoš vytvořil v roce 1919 plakát k první velké výstavě, kterou uspořádal Památník odboje u příležitosti 1. výročí vzniku Československa.  Od 28. října 1919 byly v prostorách Obecního domu v Praze prezentovány výsledky muzejní činnosti za prvních několik měsíců existence této instituce, která byla předchůdcem dnešního Vojenského historického ústavu v Praze. Autor plakátu se držel své tradiční figurální kompozice - postavy sokolského cvičence, držícího v jedné ruce zbraň jako symbol odboje a v druhé holubici jako symbol svobody. V pozadí je zobrazen znak českého královského lva v kombinaci se znakem Slovenska. Bartoš použil kombinaci národních barev - červené, modré a bílé.

Břetislav Bartoš (1893–1926) se svým mimořádným uměleckým nadáním prosadil již jako velmi mladý. Krátce po absolvování Akademie výtvarných umění přerušila jeho činnost válka. Bartoš narukoval na jižní frontu a po necelém roce, v červenci roku 1915, přeběhl u Doberda k italské armádě. Jako příslušník nepřátelského státu byl zajat a do roku 1917 žil v zajateckém táboře v pevnosti Final Marina u Janova. Právě zde vytvořil největší množství svých akvarelových kreseb a skic, které později použil pro svá monumentální plátna. V dubnu roku 1918 vstoupil do řad 31. střeleckého pluku čs. legií v Itálii v hodnosti desátníka. Po válce pracoval jen velmi krátce v Kanceláři čs. legií při MNO v Praze. Kvůli nemoci se uchýlil na rodné Valašsko, kde se nadále usilovně věnoval malířské tvorbě. Zemřel velmi mladý ve věku 33 let na tuberkulózu.

Bartošovu uměleckou tvorbu nelze zařadit k žádnému známému uměleckému směru. Za první světové války přizpůsobil svůj osobitý styl spíše realismu, který byl pro něj vzhledem k omezeným podmínkám zajateckých táborů nejpřijatelnější. Po návratu do Československa se ve svých dílech zabýval především sociálními a politickými tématy. Například bojům o Těšínsko v roce 1919 věnoval celý cyklus dřevorytů. Jako ilustrátor spolupracoval také s Petrem Bezručem, jehož epická látka z dělnického prostředí mu byla velmi blízká. Jeho poslední díla opouštějí charakteristickou dynamičnost a bojovnost a přiklánějí se ke klidným motivům tradičních lidských hodnot.

Tisk, litografie, papír, 141 x 86,5 cm.

Plakát byl získán do sbírky Vojenského historického ústavu v Praze od soukromého majitele v roce 1993.

Aktuálně



Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…
Liptaňský masakr 22. září 1938

Liptaňský masakr 22. září 1938

04. 10. 2025
Na konci srpna tohoto roku se do České republiky vrátily ostatky devíti…
Na Vítkově se sešli příslušníci 4. praporu UNPROFOR, dostali ocenění od ministryně obrany

Na Vítkově se sešli příslušníci 4. praporu UNPROFOR, dostali ocenění od ministryně obrany

03. 10. 2025
Na Vítkově v pátek 3. října nastoupili a byli oceněni bývalí příslušníci…
Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

02. 10. 2025
Letošní cenu Rudolfa Medka obdržel historik Tomáš Jakl za výsledky své badatelské…