Avia CS-199

Avia CS-199

12. 08. 2018

Avia CS-199 byla dvojmístnou variantou řadového stíhacího letounu S-199, kterým byly naše letecké pluky vyzbrojené na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století.

Na území Československa zůstalo po skončení 2. světové války velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K. Bylo rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Hlavním dodavatelem rekonstruovaných “stodevítek” byla továrna Avia. Vzhledem k nedostatku původních motorů Daimler Benz DB 605 bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211). Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie.

Některé zvláštní letové vlastnosti S-199 si vynutily stavbu dvoumístné varianty pro přeškolení na typ. Úpravami cvičné Bf 109 G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla verze označovaná CS-199. V letech 1947–51 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. a 105. perutě IDF/AF.

K nejvzácnějším exponátům Leteckého muzea VHÚ patří dvoumístný stroj Avia CS-199 trupového kódu UC-26 a výrobního čísla 565. Ten svojí leteckou službu ukončil v Leteckém učilišti Prostějov. Na základě upozornění leteckého instruktora mjr. Zbyňka Jandy byl pak nalezen na dvoře školy v Čelechovicích u Prostějova. Odtud byl v listopadu 1966 převezen do Vojenských opraven Přerov. V letech 1967–68 na něm byla provedena generální oprava v n. p. Avia Letňany. Poslední práce dokončili technici muzea v roce 1972. Jeho zbarvení pak odpovídalo provedení jak letoun sloužil v Leteckém učilišti Prostějov koncem 40. a začátkem 50. let minulého století.

Technická data:

Motor: M-211 (Jumo 211) o výkonu 992 kW (1 350 k)

Rozpětí 9,92 m

Délka 8,94 m

Hmotnost prázdného letounu 2 600 kg

Vzletová hmotnost 3 500 kg

Maximální rychlost 440 km/h

Dostup 9 000 m

Dolet 800 km

 

Jan Sýkora

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…