Nizozemský střední bombardér Fokker T.V

Nizozemský střední bombardér Fokker T.V

Fotografie pořízené na sklonku 30. let zachycují nizozemský střední bombardér Fokker T.V ve službách nizozemského královského letectva („V“ v jeho označení je římská číslice). Místo modro-bílo-červených výsostných znaků s oranžovým středem, zachycených na těchto snímcích a používaných i v současnosti, užívaly nizozemské letouny za druhé světové války i oranžové trojúhelníky s černým lemováním.

 

Firma Fokker, založená roku 1912 nizozemským občanem Anthonym Fokkerem (1890–1939) v Německu, se po první světové válce přestěhovala do Nizozemska a vyrobila velké množství civilních i vojenských letounů. Jedním z nich byl i dvoumotorový stroj na našem snímku, jehož účelem bylo nejen bombardovat, ale i vstupovat do leteckých soubojů s nepřátelskými letouny. Od toho bylo odvozeno i jeho označení „vzdušný křižník“; takovéto smíšené koncepce nebyly ve své době neobvyklé.

Rozpětí křídel letounu Fokker V. činilo 21 m, délka 16 m a výška 5 m. Dvojice motorů Bristol Pegasus XXVI mu dávala maximální rychlost 417 km/h, jeho akční rádius činil 1550 km; údaje o jeho dostupu se pohybují v rozmezí 7700–8550 m. Prázdný stroj měl hmotnost 4650 kg. Výzbroj představoval kanón ráže 20 mm na nosu letounu, určený zejména k útokům na nepřátelské bombardéry, a čtyři kulomety ráže 7,92 mm; stroj mohl nést bomby o celkové hmotnosti 1000 kg. Posádku tvořilo pět mužů. První let se uskutečnil 16. října 1937 a sériová výroba pro nizozemské letectvo probíhala v letech 1938–39; celkem bylo vyrobeno šestnáct strojů tohoto typu.

Vzhledem k rychlému rozvoji letecké techniky se letouny Fokker T.V na počátku druhé světové války nemohly rovnat nejnovějším strojům, nadto jich z různých příčin bylo ke dni německé invaze 10. května 1940 připraveno k boji toliko devět. Jeden z nich byl zničen ještě na letišti, zbylé odstartovaly, sestřelily dva německé bombardéry a poté byly vyslány bombardovat německé cíle. Již v prvních hodinách nizozemské účasti ve válce však utržily těžké ztráty a do druhého dne z nich zbyly pouze dva; poslední zbývající Fokker T.V byl při bombardovací misi sestřelen již 13. května.

Aktuálně



Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…
VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

28. 05. 2025
Nově rekonstruované prostory Armádního muzea na Žižkově umožňují nejen bohatou výstavní činnost,…