Sportovní letouny Sokol M-1C a Meta Sokol

Sportovní letouny Sokol M-1C a Meta Sokol

Snímek, pořízený 1. května 1969 v muzeu ve Kbelích, zachycuje sportovní letouny Sokol M-1C (s imatrikulací OK-BHM) a Meta Sokol (OK-KHN), vyrobené ve 40. a 50. letech leteckou továrnou v Chocni (původně Beneš-Mráz, mnohem později Orličan Choceň).

 

Stroj M-1 Sokol představoval první československý sportovní letoun vyrobený po druhé světové válce; jeho autorem byl Ing. Zdeněk Rublič (pozdější konstruktér letounu L-29 Delfín). První verze označená M-1A a nesoucí motor Walter Minor 4-III poprvé vzlétla 6. března 1946. Krátce nato vznikla verze M-1B, vybavená motorem Toma 4, jenž však měl příliš slabý výkon. Tyto stroje byly dvoumístné.

Nejvýznamnějším představitelem tohoto typu byla verze M-1C, vyrobená v počtu 183 kusů, jež vznikla přidáním třetího křesla a mírnou úpravou křídel kvůli posunutému těžišti. Na jaře 1947 dvojice těchto letounů podnikla propagační dálkový let do Kapského města – jeden stroj byl zničen při nouzovém přistání v Nairobi, druhý v pořádku doletěl do cíle a zpět. Stroj verze M-1C měl rozpětí křídel 10 m, jeho délka činila 7,5 m a hmotnost prázdného letounu 410 kg; jeho konstrukce byla celodřevěná. Stroj, poháněný motorem Walter Minor 4-III o výkonu 105 koní, mohl letět maximální rychlostí 240 km/h. Dalšími úpravami vznikla verze M-1D, vyrobená v počtu 104 kusů. Vznikla i plováková varianta M-1E – jediný vyrobený stroj fungoval dobře a byl prodán do Finska.

Během několika let tak bylo vyrobeno takřka 300 strojů M-1 Sokol. Dosáhly celé řady rekordů, nalezly odbytiště v zahraničí. V Československu byly tyto letouny využívány jako aerotaxi nebo ve službách Svazarmu, i ke cvičným seskokům padákem, a pod označením K-63 sloužily v čs. letectvu jako kurýrní.

Na letouny M-1 Sokol navazovaly letouny L-40 Meta Sokol, sériově vyráběné v letech 1957–59; bylo jich vyrobeno celkem 106 kusů.

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…