McDonnell Douglas Phantom FGR.2

McDonnell Douglas Phantom FGR.2

Vývoj nového bojového letounu na základě požadavků amerického námořnictva byl zahájen v roce 1954. Prototyp vzlétl 27. května 1958 a v prosinci 1960 byly první stroje s bojovým jménem Phantom II zařazeny do služby, kde se všestranně osvědčily.

V letech 1962–1964 se ve Velké Británii rozhodovalo o náhradě letounů DH Sea Vixen u námořnictva a Hawker Hunter u RAF. V roce 1965 bylo rozhodnuto pro RAF nakoupit letouny typu F-4M. Tato verze Phantomu měla britské motory Rolls Royce Spey a část avionického vybavení od firem Elliot a Ferranti. První prototyp varianty pro RAF, YF-4M (XT 852), vzlétl 17. února 1967. Celkem byly vyrobeny dva prototypy a 116 sériových F-4M. Sériové stroje označené Phantom FGR Mk.2 začaly přicházet do výzbroje RAF od srpna 1968 a Velká Británie se tak stala prvním zahraničním uživatelem Phantomů.

Nové Phantomy FGR.2 dostala napřed přeškolovací 228. OCU a postupně jimi byly vyzbrojeny perutě č. 2, 6, 14, 17, 19, 23, 29, 31, 41, 43, 54, 56, 74, 92 a 111. U 29. perutě létal na Phantomech také bývalý československý pilot Zbyšek Nečas – válečný příslušník 68. noční stíhací perutě.

Ve sbírce VHÚ se nachází Phantom FGR.2, sériové č. XT 899. Stroj se stal darem RAF Leteckému muzeu HÚ AČR na počátku devadesátých let minulého století. Do Kbel jej přeletěl 16. ledna 1992 velitel základny RAF Wildenrath G/Cpt. Geoff Brindle s navigátorem W/Cmdr. Al Pulfreyem. Pochází z výzbroje 19. perutě RAF u které během 2. světové války sloužila řada československých stíhačů. 19. peruť se na FGR.2 přeškolila až v červnu 1976 z Lightnigů F.2 a působila z německé základny RAF Wildenrath od ledna 1977. Peruť se také podílela na operaci Desert Storm v rámci obrany kyperské základny od srpna 1990 do února 1991. V roce 2018 prošel stroj náročnou renovací a poté byl umístěn v největším expozičním hangáru Leteckého muzea VHÚ.

Motory 2 x Rolls Royce Spey s tahem 90 kN každý

rozpětí 11,68 m

délka 17,75 m

hmotnost prázdného letounu 13 654 kg

vzletová hmotnost 26 610 kg

maximální rychlost (H=10 972 m) 2 232 km/h

dostup 18 890 m

dolet 2 489 km

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…