Do leteckého muzea se přišel ve čtvrtek 31. října podívat jeden z významných testovacích pilotů 80. a 90. let 20. století, dnes sedmašedesátiletý ruský pilot Anatolj Kvočur. Kvočur působil jako testovací pilot pro letouny MiG, posléze testoval také letouny pocházející z produkce firmy Suchoj. Významným okamžikem jeho letecké kariéry byla i nehoda na pařížském aerosalónu v roce 1989, kdy se katapultoval pouhé 2,5 sekundy před pádem letadla na zem.
Anatolij Kvočur se do Leteckého muzea Kbely podíval v rámci své návštěvy České republiky, kdy se zde setkal se svým českým kolegou, rovněž známým pilotem Václavem Vaškem. Vašek je legendou mezi československými stíhacími letci, v kokpitu vojenských a později civilních letadel nalétal 16 tisíc letových hodin a byl také členem slavné předváděcí Tygří letky. Vašek v minulých dnech oslavil sedmdesáté narozeniny, setkání s Anatolijem Kvočurem tedy bylo dárkem k jeho životnímu jubileu.
Prohlídky Leteckého muzea Kbely se společně s Kvočurem a Vaškem zúčastnil i další významný český letec, navíc i kosmonaut Oldřich Pelčák. Přítomni byli příznivci a znalci letecké historie a četní novináři z médií věnujících se letectví. Průvodcem po hangárech Leteckého muzea jim byl vedoucí pracovník muzea Miroslav Khol. Ten také posléze předal Anatoliji Kvočurovi pamětní minci LM Kbely.
Anatolij Kvočur se narodil v roce 1952 v tehdejším SSSR v obci Mazurovka, která se dnes nachází na Ukrajině. Studoval na vysoké letecké škole, absolvoval ji v roce 1973. Svoji službu v armádě začal u sovětského letectva v tehdejší Německé demokratické republice. Na dráhu zkušebního pilota přešel v roce 1978, po absolvování školy pro testovací piloty. Nejprve létal na strojích Su-17. V roce 1981 dokončil další studia na Moskevském leteckém institutu.
Poté působil v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič, podílel se na vývoji různých letounů, celkem šlo o více než osmdesát typů letadel. Létal na strojích MiG-21, MiG-23, MiG-27, MiG-29 či MiG-31. Zároveň působil také jako pilot strojů předváděných na nejrůznějších leteckých akcích a přehlídkách. V 90. letech působil jako pilot testující stroje Suchoj. V roce 1995 se Kvočur zúčastnil letů s velmi dlouhým doletem na strojích Su-27PD a Su-27PU Flankers, s doplňováním paliva za letu. Vedl také akrobatický tým, známý jako tým zkušebních pilotů Ljotčiki – Ispitatěli.
Významnou událostí jeho leteckého života byla nehoda na letecké airshow v Paříži v červnu roku 1989. Předváděl tehdy letecké prvky na stroji MiG-29, při letu se do jednoho z motorů dostal pták, načež motor vzpál. Letadlo tehdy letělo rychlostí pouze 180 km/h, ani při plném tahu zbývajícího motoru se pilotovi nedařilo stroj udržet ve vzduchu. Kvočur tedy navedl letoun do bezpečné vzdálenosti od diváků a pouhé dvě a půl sekundy před pádem stroje se stačil katapultovat. Dopadl pouze 30 metrů od hořících trosek letadla.
V roce 1992 obdržel Kvočur vyznamenání Hrdina Ruské federace.