Letoun Let Z-37 „Čmelák“, výr. č. 006

Letoun Let Z-37 „Čmelák“, výr. č. 006

Šestý kus prototypové série zemědělského letounu Z-37 „Čmelák“, konstruktérů Svatopluka Zámečníka a Miroslava Langra, vznikl v n.p. Let Kunovice (tehdy ještě Strojírny první pětiletky n.p.). K jeho zalétání došlo 5. července 1965 pilotem Vladimírem Vlkem. Měl již namontován čs. motor M-462 RF, v.č. 13, jehož vzorem byl sovětský AI-14 RF. Dne 1. dubna 1966 byl zapsán do leteckého rejstříku jako OK-UJE a držitelem se staly SPP n.p. Kunovice, později od září 1971 Moravan n.p. Otrokovice. Stroj dále sloužil výrobnímu závodu ke zkouškám různých zařízení a pro přípravu sériové výroby. Od 5. dubna do 22. června 1966 na něm proběhly zkoušky v SSSR. Zkoušely se různé aplikace, jako rozmetání hnojiva a postřik. Později byl letoun předváděn ve Švédsku a Finsku. Od 11. srpna 1967 byl předán do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha ke zkouškám hlučnosti. V roce 1968 na něm bylo zkoušeno zdvojené hlavní podvozkové kolo a montáž lyží na letišti ve Vrchlabí. Někdy v roce 1968 došlo k poškození letadla větrnou smrští. V březnu 1969 bylo opraveno s využitím dílů (křídel, centroplánu, motoru) z letounu v.č. 007, OK-UJC. Po opravě jej v dubnu 1969 zalétal šéfpilot František Svinka. Od počátku roku 1971 byl letoun upravován pro umožnění zkoušek nového rozmetadla a 10. května 1971 byl prodán VZLÚ Praha. Zde na něm probíhala měření parametrů při rozmetávání a postřiku. Poslední let byl proveden 6. června 1974. Letoun měl celkem nalétáno 477 h 10 min a 2 514 startů.

Do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl předán 8. ledna 1975 z VZLÚ Praha. Od dubna 2011 je letoun vystaven ve Stálé expozici požární ochrany Zbiroh, kde připomíná i další činnost "Čmeláků" a tou bylo hašení rozsáhlých lesních požárů.


Technické údaje

Motor: Avia M-462 RF o výkonu 315 k (232 kW) při 2 450 ot/min
Rozpětí: 12,22 m
Délka: 8,55 m
Výška: 2,89 m
Prázdná hmotnost: 985 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1 880 kg
Hmotnost nesených chemikálií: 600 kg
Pracovní rychlost: 120 km/h
Dostup: 4 050 m
Dolet: 640 km

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…