Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Krátce po 2. světové válce začal náš letecký průmysl produkovat letadla vybavená zdařilými invertními motory řady Walter Minor. K lepšímu využití výkonů těchto motorů a pro větší ekonomiku provozu byly pro ně požadovány příslušné stavitelné vrtule domácí produkce. Takto zvolené pohonné jednotky by pak měly větší šanci na uplatnění i v mezinárodním měřítku.

První z našich sériově vyráběných vrtulí byla elektricky přestavitelná vrtule V-401 se dvěma dřevěnými listy. Na ní pak navazovala vyspělejší V-405 s vyměnitelnýli duralovými listy a větší letovou životností. V sériové konstrukci Závodů Jiřího Dimitrova n.p. (jak se tehdy Avia oficiálně názývala) z ní pak vznikla vrtule V-406 se zesíleným vrtulovým nábojem a změněným uložením vrtulových listů.

Z technického hlediska šlo opět o dvoulistou celokovovou vrtuli s výměnnými duralovými listy, jejíž hlava byla opatřena mohutným duralovým aerodynamickým krytem. Listy vrtule byly přestavovány elektromechanicky, pomocí důmyslného hřebenového systému. Bylo možné ji montovat na motory o výkonu 100 až 160 k.

V praxi byla vrtule odzkoušena a homologována pro motory Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III. S nimi pak byla krátce montována na letouny Aero Ae-45 a první kusy Let L-200 Morava. Většímu rozšíření V-406 nedošlo, protože ji záhy ve výrobě nahradila dokonalejší a odolnější vrtule Avia V-410, kterou bylo možné montovat i na modernější letecké motory řady M-337 a M-332 s vyššími otáčkami i výkonem. S těmito pohonnými jednotkami pak československý letecký průmysl zaznamenal velké obchodní úspěchy jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

V roce 2020 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka poměrně vzácnou kompletní vrtuli Avia V-406, upravenou jako upomínkový předmět a doplněna věnovací tabulkou s textem: „Za dobrou spolupráci věnuje Avia Letňany, 1962. Elektricky stavitelná vrtule V 406 pro letoun L 200 – Morava, výrobek Avia – Letňany – rok 1960“.

Vrtule o průměru 1 850 mm měla leštěné duralové listy v barvě kovu s modrými konci, nesoucími tradiční znaky Avie. Modrý dvoudílný aerodynamický kryt o průměru 350 mm byl napevno spojen s kadmiovanou ocelovou vrtulovou hlavou. Celková výška vrtule byla 470 mm a hmotnost 30 kg.

Aktuálně



Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…
VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

28. 05. 2025
Nově rekonstruované prostory Armádního muzea na Žižkově umožňují nejen bohatou výstavní činnost,…