Stavebnice létajících polomaket letadel na raketový motor

Stavebnice létajících polomaket letadel na raketový motor

Počátkem šedesátých let minulého století se mezi našimi leteckými modeláři stali velice populární jednoduché raketové motorky řady S, které umožňovaly při vícenásobném použití pohon lehkých modelů letadel. Motorky na tuhé palivo pod názvem Synjet vyráběla pardubická Synthesia Semtín, jako vedlejší produkt své hlavní činnosti.

Pro využití těchto volně prodejných motorků začali někteří naši výrobci dodávat na trh i profesionálně zpracované stavebnice leteckých modelů v různém stupni propracovanosti. Jednou takovou byla i stavebnice s názvem „Northrop F-5A / MiG-21“ a podtitulem – Létající polomakety proudových stíhacích letadel na raketový motor S-1. Šlo o papírovou převážně modrou krabici, která obsahovala rychlostavebnice polomaket dvou proudových letadel, předtištěných na prkéncích z kvalitní balzy o tloušťce 3 a 1,5 mm. Autorem předlohy i výkresu ke stavebnici byl známý modelář a vyhlášený letecký publicista pan Otakar Šaffek, který modelům vtiskl zjednodušené tvary letounů F-5A (respektive CF-5A) a MiG-21, patrně verze F. Komplet byl doplněn kovovou ochrannou fólií a celkem zdařilými obtisky, které dávaly modelům vzhled kanadských a československých armádních strojů.

Je zajímavé, že vlastní souprava raketového motorku S-1 nebyla součástí stavebnice. Tu si musel každý modelář pořídit samostatně. Po sestavení polomaket a jejich finálním vystrojení se motorek zavěšoval na předem stanovené místo pod trupem, kde mohl model volně pohánět aniž by jej zapálil. Doba hoření motorku byla stanovena na 15 s a po její uplynutí se již modely pohybovaly volně klouzavým letem.

Představovaná stavebnice o vnějších rozměrech 310 x 115 x 40 mm byla expedována Výrobním družstvem Igra Praha v roce 1972. Do sbírky VHÚ se dostala neporušená v původním obalu počátkem osmdesátých let minulého století jako dar od soukromníka.

Aktuálně



Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…
Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

17. 02. 2025
Snaha československé vlády o účinnou ochranu utajovaných skutečností se setkala s nežádoucím ohlasem…
Ohnivá bouře srovnala Drážďany se zemí. O spojeneckých náletech dodnes koluje řada mýtů

Ohnivá bouře srovnala Drážďany se zemí. O spojeneckých náletech dodnes koluje řada mýtů

16. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…