Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Modelářský pulzační motor Panorama Jet 300

Krátce po 2. světové válce byly mezi leteckými modeláři velice oblíbené malé pulzační motory, inspirované bezpochyby úspěšným nasazením jejich velkých bratrů, především na německé odvetné zbrani V 1. Vlna zájmu o tuto neobvyklou pohonnou jednotku časem poněkud opadla, především z důvodů složité manipulace s ní, velkou hlučností, krátkou dobou běhu a s poměrně vysokým rizikem vážných úrazů při jejím selhání. Svojí roli asi také hrály poměrně vysoké pořizovací náklady na tuto „hračku“.

V druhé polovině šedesátých let minulého století vyvinul a začal vyrábět Letecko-modelářský klub Panorama Karlovy Vary zdařilý set s označením Panorama Jet 300, který obsahoval nejen samotný pulzační motor, ale i nezbytné náhradní díly, který umožňoval motor použít buď na speciálních rychlostních modelech, nebo jej zamontovat do vhodně zvolené makety letadla. Dlužno dodat, že tehdy se pulzační motorky používaly výhradně v upoutaných modelech a za přísných bezpečnostních podmínek.

Samotná kartonová krabice o rozměrech 550 x 160 x 75 mm nesla na víku stylizovaný obrázek modelu s pulzačním motorem a názvem Panorama Jet 300. Dále na něm bylo uvedeno, že se jedná o modelářský tryskový motor. Uvnitř se nacházela nejen kompletní proudová pohonná jednotka, ale i náhradní spalovací komora s výtokovou rourou, sada palivových trysek, náhradní rozprašovací ventil s několika planžetovými růžicemi, kovová objímka pro uchycení do modelu a montážní klíč. Všechny díly byly vyrobeny z oceli a duralu, velice pečlivě opracovány a kvalitně povrchově chráněny. Samotný motor měl průměr 65 mm, délku 555 mm a celkovou hmotnost 320 g. Celý výrobek byl v barvě kovu, až na modrý aerodynamický kryt rozprašovače paliva. Spalovací komora byla opatřena jednoduchou jiskřivou svíčkou, zajišťující počáteční zapálení paliva, kterým byl vzduch smíšený s nízkooktanovým benzínem.

Tento velice zajímavý sbírkový předmět, vyrobený na podzim roku 1969, byl do sbírky VHÚ získán nepoužitý v původním stavu darem od soukromníka v roce 1974.

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…