Letecké palubní hodiny AČS-1M

Letecké palubní hodiny AČS-1M

Přesné měření uletěného času bylo pro letce vždy mimořádně důležité. Již od počátku letectví byly tedy pro tento účel konstruovány speciální chronometry, umožňující nejen odečet aktuálního času, ale i precizní měření dílčích časových úseků.

Mezi charakteristické palubní hodiny lze zařadit i původně sovětské „časy“ AČS-1 (v originále Aviacionnyje bortovyje časy) a jejich derivace, jejichž výrobcem byl čeljabinský hodinářský závod Molnija. Byla jimi vybavena většina nejen sovětských, ale i československých vojenských, dopravních i sportovních letadel. V řadě strojů pak byly používány ještě poměrně nedávno.

U varianty AŠ-1M šlo v podstatě o mechanické hodiny vybavené třemi ciferníky a dvěma ručními ovladači. Hlavní ciferník ukazoval průběh nastaveného denního času. Vrchní podružný pak celkový letěný čas v hodinách a minutách a spodní ciferník spolu s velkou ručičkou stopek odměřoval přesně minuty a sekundy zvoleného úsekového času.

Natahování pružiny hodin, přestavování hodinových ručiček a zapínání času letu se dělo ručně levým červeným ovladačem. Zapínání a vypínání celého hodinového mechanizmu a zároveň také pouštění stopek umožňoval pravý ovladač s nápisem „pusk“. Ciferník hodin byl natřen černou matovou barvou, ručičky, číslice a informační popisy v azbuce pak bílou reflexní směsí. Uvnitř pláště hodin bylo umístěno jednoduché elektrické vyhřívací zařízení s termostatem, udržujícím teplotu strojku v přijatelném rozmezí + 10° až + 25° C.

Celý chronometr byl řešen jako celkem robustní přístroj, umožňující precizní ovládání i v rukavicích. Jeho největší průměr byl 85 mm, délka 92 mm a hmotnost 600 gramů. Hodiny se většinou montovaly do palubní desky pomocí upevňovacího třmenu a dvou rýhovaných matic. Připojení na palubní síť pak umožnovaly dva šroubové konektory.

Tento zajímavý a plně funkční exponát získal VHÚ do sbírky spolu s proudovým bojovým letounem Suchoj Su-22 M4 od VÚ 7658 Náměšť nad Oslavou v roce 2003.

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…