Autoportrét významné vojenské a kulturní osobnosti rakouských a českých dějin 19. století vznikl v umělcově ateliéru kolem roku 1890. Olejomalba zobrazuje polního podmaršálka Friedberga-Mírohorského (1829–1908) tentokrát v civilním oděvu jako uměleckou osobnost a literáta. Jde o klasický portrét ve stylu rakouského pozdního akademismu.
Autor prezentovaného díla pocházel ze starého rodu Salomonů z Friedbergu ve slezském Frýdku. Výtvarně nadanému mladému muži byla však z existenčních důvodů předurčena vojenská dráha. V roce 1847 dokončil Tereziánskou vojenskou akademii ve Vídeňském Novém městě a svoji vojenskou službu zahájil o rok později u pěšího pluku 28 v Praze. V revolučních letech 1848–1849 se účastnil bojových akcí v severní Itálii a v Uhrách. Za prusko-rakouské války v roce 1866 byl jmenován do funkce náčelníka generálního štábu ve Veroně. Malířské tvorbě se kromě vojenské kariéry již tehdy naplno věnoval. Vytvořil přímo pro císařský dvůr řadu olejomaleb. Proslulé byly i jeho akvarely s nejrůznější tématikou. Ovládal plynně několik světových jazyků. Stal se také zapáleným propagátorem zdravého životního stylu.
Obsáhlosti témat, kterým se Friedberg-Mírohorský zabýval, odpovídá rozmanitost jeho umělecké tvorby. V rozsáhlé pozůstalosti, která je uložena ve sbírkách Vojenského historického ústavu v Praze, se nachází kromě několika portrétů a scén z rakouských vojenských dějin především desítky anatomických studií. Mimořádný výtvarný talent a smysl pro detail je také charakteristický pro zobrazení antického umění a českého folklóru.
Olej, plátno, 1030 x 740 mm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu v roce 1938.