Jakovlev Jak-40 K

Jakovlev Jak-40 K

Jakovlev Jak-40 byl malý sovětský, třímotorový dopravní letoun z poloviny 60. let minulého století. Měl být náhradou za stroje Iljušin Il-12 a Il-14. Jeho první prototyp vzlétl 21. října 1966. V roce 1968 začaly pak Jaky-40 létat na pravidelných linkách. Jejich kapacita byla od 24 do 32 cestujících, podle varianty a posádku tvořili zpravidla dva piloti a palubní technik. Byly používány jak k přepravě osob, tak i pro vojenské účely. Celkem bylo vyrobeno na 1 010 Jaků-40, včetně prototypů a z toho asi 125 kusů bylo exportováno do mnoha zemí světa.

Letouny Jak-40 užívaly i Československé státní aerolinie, Československá lidová armáda a létaly i v naší vládní letce. Jaky Armády České republiky sloužily na základně Praha-Kbely a byly vysoce ceněny pro svoji spolehlivost, dobré letové vlastnosti a nízké provozní náklady.

Stroj trupového čísla 1257 byl vyroben v roce 1978 jako varianta K s možností konvertibilně uspořádat kabinu, a s rozměrnými nákladovými vraty na levoboku trupu. Jeho zálet provedl dne 29. března 1978 pilot Vanjaščin. Následně byl předán zákazníkovi, to jest Ministerstvu vnitra ČSSR. Poté dlouho létal pod „bezpečnostní“ registrační značkou OK-BYJ.

Do vojenských služeb se dostal počátkem roku 1999. Převzal jej VÚ 8407 Praha a úspěšně jej provozoval až do října 2020. Poté byl v rámci ukončení provozu typu odstaven a určen pro sbírku VHÚ. K 20. říjnu 2020 měl nalétáno 8 303 h 41 min, při 8 814 startech.

Do sbírky VHÚ byl stroj převeden v květnu 2021 a záhy dne 4. června 2021 za vydatné pomoci příslušníků 24. zDL Praha-Kbely přetažen po zemi do prostor venkovní expozice Leteckého muzea VHÚ.

Pohonné jednotky tvořily tři dvouproudové motory Ivčenko AI-25, každý o tahu 14,7 kN

 

Rozpětí 25 m

Délka 20,36 m

Výška 6,5 m

Prázdná hmotnost 10 140 kg

Maximální vzletová hmotnost 16 100 kg

Maximální rychlost 600 km/h

Dolet 1 800 km

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…