WSK SM-2

WSK SM-2

Polskou úpravou velice rozšířeného sovětského lehkého vrtulníku Mil Mi-1 se koncem padesátých let minulého století stala víceúčelová konstrukce vyvinutá v závodech Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Zykmunda Pulawskiho ve Swidniku a označovaná jako SM-2.

Tam konstruktéři využili velice zdařilou kombinaci sedmiválcového hvězdicového motoru s třílistým hlavním rotorem a při ponechání původní zadní části zcela přepracovali kabinu pro pilota a cestující. Díky promyšlenému návrhu ušetřili na hmotnosti stroje a to jim umožnilo přidat ještě dvě sedadla pro cestující, případně instalaci speciálního jeřábového nebo sanitního vybavení. Důmyslným řešením přídě bylo možné v ní instalovat ještě jedna speciální dvířka, kterými se do upravené kabiny nasouvala nosítka s raněným. Případně se na vnější pravý bok vrtulníku dal zavěsit další speciální zdravotnický box pro ještě jedna nosítka.

V bývalém Československu sloužil pouze jeden stroj tohoto typu. Byl vyroben ve Swidniku v roce 1962 v pasažérské verzi s pěti sedadly. Jeho zálet provedl dne 15. listopadu pilot Stanislaw Wiacek a poté byl zřejmě koncem roku předán čs. straně. Již k 11. lednu 1963 byl registrován u Leteckého oddílu Ministerstva vnitra jako OK-BYK. U něj létal až do roku 1970, kdy byl prodán podniku Slov-Air Bratislava a imatrikulován jako OK-RUV. Krátce na to prodělal v Leteckých opravnách Trenčín generální opravu, kdy asi dostal i nový povrchový nátěr v kombinaci jasně žluté a modré barvy, doplněný logy Slov-Airu. Poté byl vrtulník využíván k různým činnostem, mimo jiné i ke kontrole vedení vysokého elektrického napětí.

Po dolétání stanovené životnosti 1 200 letových hodin byl vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a dne 20. května 1975 přeletěn pilotem Antonínem Dytrychem na letiště Praha-Kbely, kde byl předán do stavu Leteckého muzea VHÚ. Od té doby byl uložen v depozitáři a příležitostně vystavován při slavnostních akcích muzea.

 

Motor LIT-3 (AI-26 SV) o výkonu 423 kW (575 k).

Průměr rotoru 14,33 m

Délka trupu 12,08 m

Výška 3,3 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 1 946 kg

Vzletová hmotnost 2 550 kg

Max. rychlost 170 km/h

Cestovní rychlost 130 km/h

Dostup 3 500 m

Dolet 320 km

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…