Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Vzdušný prostor bývalého Československa byl v padesátých letech minulého století poměrně často narušován letouny a vrtulníky směřujícími ze západní části Evropy. Většinou šlo o neúmyslné narušení státní hranice, zapříčiněné ztrátou orientace posádky nebo vlivem nepříznivého počasí. Jeden takový případ se udál i dne 22. října 1959. Tehdy odstartovala dvojice letounů Republic F-84F Thunderstreak, patřících k německé Jagdbombergeschwader 34, z bavorského letiště Memmingerberg k rutinnímu cvičnému navigačnímu letu.

Ve velice nepříznivých meteorologických podmínkách se pak vlivem navigační chyby dostala do blízkosti státní hranice Československé republiky v domnění, že se blíží k mateřskému letišti. Po zahájení standardního přistávacího manévru, prováděného bez vizuálního kontaktu se zemí, překročila dvojice letounů naši státní hranici a oba stroje narazily téměř současně do úbočí vrchu Dyleň nedaleko Mariánských Lázní. Kupodivu se oba letci na poslední chvíli z již hořících strojů katapultovali a zachránili se nezraněni na padácích. Poté byli čs. státními orgány zajištěni a až do počátku prosince 1959 zadržováni a vyslýcháni.

Československá PVO o narušitelích věděla již před jejich překročením hranice. Byly proti nim vyslány přepadové proudové stíhací letouny MiG-19 P z Plzně-Líní a Mig-17 PF ze Žatce. Pro nepřízeň počasí ale naši stíhači se svými cíli nenavázali styk, a tak do celé události nezasáhli.

Trosky obou letounů F-84F zůstaly ležet z větší části na místě dopadu a postupně byly odváženy zájemci o leteckou historii. Tak se v dubnu 1996 dostala část těchto artefaktů i do sbírky VHÚ. Soukromníkem byly věnovány některé díly konstrukce, pancéřová deska za pilotem, ohnutý kulomet Browning M3, brzdicí štít a větší část proudového motoru Wright J65-W-3. Vše pocházelo patrně z letounu F-84F-40, S/N 51-9517, trupového označení DD-108, jak o tom svědčí zbytek nápisu na potahové krytce.

 

Motor: Wright J65-W-3 o tahu 32,2 kN

Rozpětí 10,25 m

Délka 13,23 m

Výška 4,39 m

Hmotnost prázdného letounu 5 200 kg

Maximální vzletová hmotnost 12 701 kg

Maximální rychlost 1 119 km/h

Dostup 14 000 m

Dolet 3 443 km

Výzbroj: 6 x kulomet Browning M3, ráže 12,7 mm a až 2 727 kg podvěšené výzbroje

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…