Části letounu Spad VII

Části letounu Spad VII

Ve sbírce VHÚ se dochovaly i původní části trupu asi nejvzácnějšího exponátu podsbírky Letecký materiál, francouzského stíhacího letounu SPAD VII C.1, výrobního čísla 11 583.

Po získání stroje a učinění odborného nálezu se technici Leteckého muzea VHÚ rozhodli nepoužít některé originální celky pro jejich celkovou zchátralost, a raději je nahradili nově vyrobenými díly. Z větších částí to bylo především motorové lože s výložníkem uchycení řízení a pilotní sedačky a rám pilotního prostoru s příčníky nesoucími palubní desku a opěrku pilotní sedačky. Nepoužité části pak byly dlouhou dobu uloženy bez využití v depozitáři.

Zvláštností konstrukce letounu bylo, že dřevěné části motorového lože i s podélnými bočnicemi byly převážně spojovány šrouby, hřebíčky a měděnými nýty. Jako celek pak vyztuženy příčníky s kovovými opěrkami. Konstrukce tak vyšla lehká, ale velice tuhá. Lepených spojů bylo překvapivě málo asi proto, že všeobecně používané klihy podléhaly v drsných polních podmínkách vlhkosti a ztrácely potřebnou pevnost.

Zde je třeba uvést, že základ trupu tvořily čtyři podélníky, navzájem vyztužené příčníky, které k nim byly na sucho přitahovány ocelovými dráty.  Patky příčníků pak byly ukotveny ve speciálním kování systému SPAD. A právě v tomto rámu byla uchycena pilotní a motorová sekce letounu o rozměrech 1 600 x 900 x 800 mm. Dochované díly nenesly žádná výrobní čísla, pouze příčník uchycení opěradla sedačky měl vyraženou značku „SFA“, což tehdy znamenalo "Service des Fabrications de ľAviation", tedy obdobu našeho osvědčení kvality OTK. Lze tedy soudit, že sériová výroba podléhala periodické kontrole přesnosti a shodnosti montovaných dílců s originálními předlohami. Části trupu, ve kterých byl umístěn motor, byly silně prolity olejem, a to až k pilotnímu sedadlu. Všechny dochované díly na sobě nesly zbytky velice kvalitních patrně olejových laků, které se i po více jak sto letech téměř neloupaly.

Dochované díly se do sbírky VHÚ dostaly spolu s celým letounem Spad VII, který tehdy byl ovšem v dosti tristním stavu, převodem z Národního technického muzea v roce 1980.

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…