Orličan VSB-66 Orlice 

Orličan VSB-66 Orlice 

Orličan VSB-66 byl první větroň československé konstrukce s motýlkovými ocasními plochami zkonstruovaný Vývojovou skupinou Brno složenou z posluchačů Vojenské akademie Antonína Zápotockého pod vedením mjr. Ing. Rostislava Pospíšila a postavený v Orličanu n. p. Choceň. Měl výhledově v našich aeroklubech nahradit populární orlíky zkonstruované Ing. Jiřím Matějčkem a produkované stejným podnikem. První prototyp Orlice byl zalétán dne 17. září 1970 na letišti ve Vysokém Mýtě továrním šéfpilotem Jiřím Unzeitigem. Vlastnosti stroje a jeho výkony se jevily jako značně nadějné. Přesto ale po dlouhých zkouškách a úpravách vznikly Orlice pouze ve dvou kusech a nebyly přijaty do sériové výroby. 

Do Leteckého muzea VHÚ se nakonec dostal druhý prototyp. Kluzák výrobního čísla 150002 byl dohotoven koncem května 1971 a 1. června jej zalétal opět Jiří Unzeitig. Následně obdržel od Státní letecké inspekce osvědčení o letové způsobilosti a imatrikulační značku OK-1900. Poté zůstal v majetku výrobního závodu. V tomto roce byl také kluzák zapůjčen naší plachtařské reprezentaci a létal na něm převážně náš slavný reprezentant František Matoušek. Ten jeho vlastnosti hodnotil vcelku kladně a udivoval leteckou veřejnost plachtařskými výkony na něm dosaženými. 

Dne 12. prosince 1972 byl kluzák předán do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a dostal zkušební imatrikulaci OK-06. Posléze byl zapůjčen do Aeroklubu Bubovice, ale zdá se, že se tam vůbec nevznesl do vzduchu. Po fatální havárii prvního prototypu v červnu 1974 byl jeho provoz zakázán a bylo projednáno jeho předání do tehdejší Expozice letectva a PVOS v Praze-Kbelích. Tam byl předán na počátku února 1975 a posléze v původním stavu zavěšen v největším expozičním hangáru.  

 

Rozpětí 15,00 m 

Délka 7,023 m 

Výška 1,54 m 

Hmotnost prázdného letounu 271 kg 

Vzletová hmotnost 380 kg 

Maximální nepřekročitelná rychlost 268 km/h 

Vypočtená klouzavost 40 

Aktuálně



Doplněni další hrdinové do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY

Doplněni další hrdinové do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY

23. 08. 2024
Stejně jako v létě loňského roku jsou do rubriky „KALENDÁŘ HRDINŮ –…
Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

21. 08. 2024
Letošní výročí Sověty vedené invaze do Československa 21. srpna 1968 znovu připomíná,…
Nejmladší oběť demonstrací 21. srpna 1969

Nejmladší oběť demonstrací 21. srpna 1969

20. 08. 2024
V Praze ve dnech 20. a 21. srpna 1969 byli při demonstracích připomínajících…
V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

16. 08. 2024
Práce v muzeích Vojenského historického ústavu Praha se nezastavují ani v nejparnějších dnech. Nyní…
SVAZARM/ZVÄZARM v prvých rokoch svojej existencie

SVAZARM/ZVÄZARM v prvých rokoch svojej existencie

14. 08. 2024
V polčase 20. storočia sa nezdalo, že 2. svetová vojna bude svetovou vojnou…