Orličan VSB-66 Orlice 

Orličan VSB-66 Orlice 

Orličan VSB-66 byl první větroň československé konstrukce s motýlkovými ocasními plochami zkonstruovaný Vývojovou skupinou Brno složenou z posluchačů Vojenské akademie Antonína Zápotockého pod vedením mjr. Ing. Rostislava Pospíšila a postavený v Orličanu n. p. Choceň. Měl výhledově v našich aeroklubech nahradit populární orlíky zkonstruované Ing. Jiřím Matějčkem a produkované stejným podnikem. První prototyp Orlice byl zalétán dne 17. září 1970 na letišti ve Vysokém Mýtě továrním šéfpilotem Jiřím Unzeitigem. Vlastnosti stroje a jeho výkony se jevily jako značně nadějné. Přesto ale po dlouhých zkouškách a úpravách vznikly Orlice pouze ve dvou kusech a nebyly přijaty do sériové výroby. 

Do Leteckého muzea VHÚ se nakonec dostal druhý prototyp. Kluzák výrobního čísla 150002 byl dohotoven koncem května 1971 a 1. června jej zalétal opět Jiří Unzeitig. Následně obdržel od Státní letecké inspekce osvědčení o letové způsobilosti a imatrikulační značku OK-1900. Poté zůstal v majetku výrobního závodu. V tomto roce byl také kluzák zapůjčen naší plachtařské reprezentaci a létal na něm převážně náš slavný reprezentant František Matoušek. Ten jeho vlastnosti hodnotil vcelku kladně a udivoval leteckou veřejnost plachtařskými výkony na něm dosaženými. 

Dne 12. prosince 1972 byl kluzák předán do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a dostal zkušební imatrikulaci OK-06. Posléze byl zapůjčen do Aeroklubu Bubovice, ale zdá se, že se tam vůbec nevznesl do vzduchu. Po fatální havárii prvního prototypu v červnu 1974 byl jeho provoz zakázán a bylo projednáno jeho předání do tehdejší Expozice letectva a PVOS v Praze-Kbelích. Tam byl předán na počátku února 1975 a posléze v původním stavu zavěšen v největším expozičním hangáru.  

 

Rozpětí 15,00 m 

Délka 7,023 m 

Výška 1,54 m 

Hmotnost prázdného letounu 271 kg 

Vzletová hmotnost 380 kg 

Maximální nepřekročitelná rychlost 268 km/h 

Vypočtená klouzavost 40 

Aktuálně



Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…