Vyprošťovací tank VT-34

Vyprošťovací tank VT-34

Boje 2. světové války ukázaly potřebu speciálních evakuačních prostředků pro vyproštění uvázlé tankové techniky a její případný odsun do skrytu k provedení nezbytných oprav. Takovéto prostředky měla ve svém stavu jak spojenecká vojska tak německá strana. V SSSR se k evakuaci a odsunu používaly bojové tanky nebo různě upravené podvozky poškozených tanků. I naši tankisté v SSSR v průběhu Karpatsko-dukelské operace upravili jeden těžce poškozený bojový tank T-34 do podoby bezvěžového tahače a používali ho až do konce války.
Po válce se stal nosným typem tanku v ČSLA licenčně vyráběný T-34/85. Došlo tedy k logickému rozhodnutí zkonstruovat na jeho podvozku i speciální vozidla. Jedním z nich byl vyprošťovací tank VT-34. Prototyp vznikl v roce 1957. Strojový spodek byl ponechán původní z tanku T-34/85. V jeho přední části byla zkonstruována hranatá nástavba svařená z ocelových plátů, které chránily osádku před účinky lehkých střelných zbraní a střepin granátů. Vpředu v nástavbě bylo místo pro dva členy osádky a prakticky celý zbývající prostor zabíral buben navijáku s náhonem. V zadní části byla umístěna opěrná ostruha pro zvýšení stability a zakotvení při vyprošťování. Povrch korby a nástavby byl využit pro nesení speciálních přípravků. (tažný triangl, tažná lana, spojky lan, pomocný naviják, kladky na zvýšení tažné síly, dva zvedáky do 25 tun, pomocný světlomet s bubnem na prodlužovací kabel). Pro obranu byl tank vybaven lehkým kulometem DTM ráže 7,62 mm v lafetě, který obsluhoval velitel tanku. Pro spojení byla používána radiostanice RM-31T (později R-113) a vnitřní tankové hovorové zařízení TPU-3-BIS-F (R-112). V letech 1958 až 1963 bylo vyrobeno asi 300 vozidel. Tank produkoval závod ČKD Praha Sokolovo, po převedení výroby na Slovensko podnik ZŤS Martin. Vyprošťovací tanky byly zařazeny u technických opraven tankových a motostřeleckých pluků (TOP) a technických opraven divizí (TOD).
Po zavedení nového vyprošťovacího tanku VT-55A, byly některé tanky VT-34 předány ČSD, které je využívaly při odstraňování následků železničních neštěstí.

Tank ze sbírek Vojenského historického ústavu byl vyroben v roce 1960 a do sbírek získán v roce 1991 převodem od VOP 026 Šternberk.


Technické údaje

Hmotnost vozidla: 31 000 kg
Osádka: 2 muži
Rychlost vozidla:
- maximální: 55 km/h
- průměrná na silnici: 30 km/h
- průměrná na polních cestách: 25 km/h
- průměrná s vlečeným středním tankem: 5-10 km/h
Spotřeba paliva:
- letní: 310 l/100 km
- zimní: 330 l/100 km
- 1 Mh práce s navijákem 25 l/100 km
Jízdní dosah:
- na silnicích: 350 km
- v terénu: 200 km
Naviják:
- průměr tažného lana: 33,5 mm
- délka tažného lana: 125 m
- max. tažná síla: 30 000 kg
- max. tažná síla přes jednu kladku: 60 000 kg
- max. tažná síla přes dvě kladky: 90 000 kg
- max. tažná síla přes tři kladky: 120 000 kg

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…