Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Vozidlo vzniklo na přelomu let 1937 a 1938 na základě požadavku britské válečné kanceláře, která vypsala soutěž na dělostřelecký tahač pro tažení polních děl. Bylo požadováno, aby vozidlo kromě tažení děla, umožňovalo přepravu obsluhy děla a zásob střeliva. Soutěž vyhrála firma GUY se svým upraveným automobilem Ant. Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestačila zabezpečit početní požadavky armády, byla oslovena i firma Morris Commercial Cars Ltd. V této firmě byl použit jako základ podvozek tři čtvrtě tunového nákladního automobilu Morris Commercial C. Na podvozek byla posazena karoserie s „hrbatým“ tvarem typickým pro tento typ, která měla chránit šestičlennou obsluhu děla před povětrnostními vlivy. V roce 1939 byl zaveden do výzbroje pod označením Morris Commercial C-8 FAT (Field Artillery Tractor). Celkem bylo vyrobeno více než 10.000 kusů ve třech verzích. 4.000 kusů verzí Mk. I a Mk. II a asi 6.000 kusů verze Mk. III. 1.500 kusů posledně jmenované verze vzniklo s karoserií No. 5 (tzv. čtyřdveřák), která se od předchozích typů odlišovala čtvercovým tvarem v zadní části krytým shora plachtou. Díky solidní konstrukci byl tahač používán ještě dlouho po skončení 2. světové války. Byl např. nasazen i v korejské válce. Některé tahače byly vyřazovány až na začátku 60. let. V průběhu 2. světové války byl tahač zařazen do výzbroje Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. U dělostřeleckého pluku sloužil k tažení 25 liberní kanónové houfnice a u oddílu kanónů proti útočné vozbě k tažení 17 liberního protitankového kanónu.

Vozidlo včetně muničního vozíku Limber a 25 liberní kanónové houfnice bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 2003 nákupem z Velké Británie.


Technická data

Motor:
- kapalinou chlazený, zážehový čtyřválec,
- rozvod: SV
- typ: Morris Commercial EH
- zdvihový objem: 3 519 cm
- max. výkon: 52 kW (70 k) při 3 000 ot/min
Převodovka:
- mechanická 5 + 1 Z.CH.
Přídavná převodovka: mechanická jednostupňová s odpojením předního náhonu
Naviják:
- tažná síla: 40 kN ( 40 t)
Hmotnost:
- celková: 5 690 kg
- pohotovostní: 3 302 kg
Max. rychlost: 80 km/h
Dojezd: 260 km

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…