Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Po druhé světové válce bylo nutno pro potřeby nově budované Československé armády navrhnout a vyrábět velké množství motorových vozidel. Na začátku roku 1947 byl zpracován návrh typové řady vozidel a jejich technické parametry. Základním typovým vozidlem měl být nákladní automobil s velkou průchodností terénem o nosnosti 3 000 kg v terénu a 5 000 kg na pevných vozovkách. Bylo vyvinuto vozidlo pod označením V3T. Finálním výrobcem se měla stát Tatra Kopřivnice. Konstrukce vozidla byla odlišná od výrobků produkovaných v Kopřivnici , a proto zástupci závodu navrhli, že předloží návrh svého vozu typické tatrovácké konstrukce (páteřový rám, výkyvné polonápravy, vzduchem chlazený vznětový motor).
Na konci října 1950 vznikl projekt vozidla Tatra 128. Prototyp vozidla byl navržen tak, aby se při konstrukci použilo co nejvíce již zavedených a vyzkoušených částí. Osmiválcový vzduchem chlazený vznětový motor Tatra 108 byl použit z prototypu horského autobusu Tatra 500 HB, převodovka byla upravena z prototypu nákladního automobilu Tatra 116, nápravy vznikly úpravou náprav vozidla Tatra 111 a brzdy byly použity z trolejbusu Tatra 400. Zkonstruována byla nová kabina, přídavná převodovka a řízení. Prototyp tak mohl být vyroben ve velice krátké době. V únoru roku 1951 byl již předveden zástupcům MNO. I přesto, že bylo zjištěno nesplnění některých zadávacích podmínek (např.velká hmotnost jako daň použití skupin z jiných vozidel a z toho plynoucí omezená schopnost pohybu v málo únosném terénu), byla Tatra 128 jako přechodné řešení vozidla této kategorie vojenskou správou objednána. Reálné rychlé zavedení Tatry 128 do výzbroje mělo zajistit čas pro konstrukci a definitivní podobu nového vojenského třítunového vozidla. Zkoušky prototypu byly provedeny v květnu roku 1951 ve VVP Libavá. Jako srovnávací vozidla byly vybrány automobily Studebacker a Ford Canada. Bylo konstatováno, že vozidlo Tatra 128 pro svoji velkou hmotnost (6 515 kg) jako terénní vozidlo naprosto nevyhovuje.
Na základě zkoušek navrhl náčelník HATS (Hlavní automobilní a traktorová správa) výrobu nové série nákladního automobilu Tatra 128 zastavit. Vzhledem k rozpracování sériové výroby byla vozidla armádou převzata a zařazena na místa, kde se dalo využít jejich výhod ( např. velká tažná síla). Vozidla byla určena jako tahače děl, tahače letadel, pro stavbu speciálních nástaveb (cisterny, pojízdné dílny a spojovací vozidla), a tak výroba celkového počtu 4 062 vozidel pokračovala až do konce roku 1952.

Ve sbírkách vojenského technického muzea se nachází několik variant tohoto typu vozidla, které byly získány převodem od útvarů naší armády či výměnou se soukromými sběrateli.


Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválcový, Tatra 108
Zdvihový objem: 9 883 cm3
Výkon: 95,7 kW (130 k) při 2000 ot/min
Vrtání x zdvih: 110 x 130 mm
Převodovka: 5 + 1 a dvoustupňová přídavná
Rozměry: 6 475x 2 270x 2 850 mm (valník)
Rozchod vpředu/vzadu: 1 800/1 800 mm
Rozvor náprav: 3 950 mm
Podvozek: s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami
Odpružení: listovými pery vpředu i vzadu půl eliptickými

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…