Volant řízení z letounu Junkers W 34

Volant řízení z letounu Junkers W 34

Dne 12. července 1932 došlo nedaleko Otrokovic k tragické havárii, při které uprostřed Velké hospodářské krize zahynul jeden z nejvýznamnějších podnikatelů té doby Tomáš Baťa. Spolu s ním v letounu Junkers F.13 zemřel i jeho šéfpilot Jindřich Brouček. Příčinnou neštěstí byla patrně špatná viditelnost zaviněná přízemní mlhou a také Baťova netrpělivost, se kterou si vynutil předčasný start. Ve sbírkách VHÚ se nalézá volant ručního řízení, velice podobný tomu, který pilot Brouček svíral v dlaních až do nárazu na zem.
Exponát, který je nyní prezentován ve výstavě "Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939 – 45", pochází z letounu Junkers W 34, který byl přímým následníkem typu F.13. V první polovině 2. světové války byly tyto stroje, které používala Luftwaffe hlavně pro výcvik posádek vícemotorových letounů, opravovány ve velkých počtech v letňanském Letově. Junkers W 34 byl německý celokovový jednomotorový dopravní dolnoplošník, používaný na střední tratě. Stroj byl současně vyráběn s řadovým motorem jako model W 33 a s hvězdicovým motorem jako W 34. Existovala i jeho plováková verze. Několik kusů W 34 používala německá Legie Condor ve Španělsku. Luftwaffe typ provozovala až do konce druhé světové války. Po jejím ukončení byly Junkersy W 34, které zůstaly na území Československa jako válečná kořist, přeznačeny na D-43 a dále využívány naším vojenským letectvem. Samotný volant o průměru 350 mm měl lakovanou rukojeť vyrobenou z dřevěných lamel, slepených k sobě a opracovaných přibližně do neuzavřeného kruhu. Paprsky volantu byly z hliníkové slitiny a nesly značku Junkers Flugzeug- und Motorenwerke A.G., Dessau-(hwu). K rukojeti byly přichyceny nýty a zalepeny.

Zajímavý exponát, dokladující způsob výroby u Junkersů, se do sbírek VHÚ dostal v roce 1986 nákupem od soukromníka.

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…