Bohemia B-5

Bohemia B-5

30. 06. 2018

V sobotu 17. května 1919 tragicky havaroval při vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka letoun Bohemia B-5. Přestože byl stroj poničen, již za šest týdnu znovu vzlétl, díky čemuž dodnes můžeme obdivovat toto první letadlo postavené v nově vzniklém Československu.

Letadlo vzniklo v Plzni u předválečného sdružení Bohemia (V. Brune, R. Polanecký, J. Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot Rudolf Polanecký dne 27. dubna 1919 na letišti Bory. Šlo o klasický dvouplošník sestavený podle „systému Blériot“ a poháněný čtyřválcovým motorem Wright-N.A.G. Bohemia B-5 mimo výše zmíněnou smutnou událost spolehlivě létala při různých příležitostech v Plzni a okolí a nakonec v Praze, kde zůstala až do konce své aktivní letové kariéry.

V Praze absolvovala řadu komerčních vyhlídkových letů, zájemce zaplatil za okruh nad kbelským letištěm 80 – 100 korun, výlet nad Prahou stál 250 – 300 korun. V srpnu 1922 tragicky havaroval Rudolf Polanecký ve Kbelích při startu svého Phöenixu D II. Jeho smrtí se rozpadlo sdružení Bohemia a letadla byla rozprodána.

Bohemii B-5 odkoupil továrník Wiesner. Ten snad pod vlivem zpráv o prvních úspěších v plachtění u nás, došel k rozhodnutí přestavět Bohemii B-5 na jednomístný bezmotorový kluzák. O dalším období historie B-5 není mnoho zpráv. Bezmotorová Bohemia se v poněkud poničeném stavu dostala někdy ve druhé polovině dvacátých let do vlastnictví Národního technického muzea spolu s originálním motorem. Motor Wright-N.A.G. vystavený jako samostatný exponát měli návštěvníci NTM možnost si prohlédnout ještě v 90. letech minulého století v Dopravní hale. Ostatní díly Bohemie B-5 byly převedeny do sbírky VHÚ.

V květnu 2004 započalo restaurování letounu. Po shromáždění a důkladnému studiu veškeré dostupné dokumentace se podkladem pro další restaurování staly hlavně dobové fotografie. Během června 2004 bylo provedeno snímání potahů a také oprava kostry křídel. Po ohledání stavu dřevěných částí a torza trupu, které bylo v roce 1924 značně upraveno při přestavbě Bohemie na kluzák, vznikla otázka, jaký zvolit další postup.

Po důkladných úvahách bylo rozhodnuto použít původní křídla, ke kterým se zhotoví replika trupu a pohledová maketa motoru Wright-N.A.G.. Plátnem se potáhne pouze levá strana letounu, aby na pravé polovině byl vidět postup a zvyklosti stavby letounů v počátcích letectví. Původní trup bude po očištění a zpevnění konstrukce zakonzervován a ponechán v originálním stavu.

V roce 2010 byla hotová křídla, došlo k rekonstrukci trupu a výrobě makety motoru, což bylo dokončeno na jaře 2011 a došlo k vystrojování trupu. Následujícího roku pak byla provedena zástavba motoru, karoserie horní části trupu, podvozku a sedadel. O rok později byl kokpit letadla vybaven už všemi ovládacími prvky, lany řízení, a byl také proveden potah poloviny trupu. Finální práce probíhaly koncem roku 2013 tak, aby mohl být letoun připraven na zahájení nové muzejní sezóny.

Letoun poprvé mohli návštěvníci spatřit v sobotu 26. dubna 2014 v prostorách Leteckého muzea Kbely. Koncem dubna letošního roku byla Bohemia po ošetření instalována v rámci výstavy „Doteky Státnosti“ v Jízdárně Pražského hradu.

Technická data:

Motor: Wright-N.A.G. (Neue Automobil-Gesellschaft m.b.H. Berlin) o výkonu 40 k (29 kW)

Rozpětí 8,00 m

Délka 6,68 m

Hmotnost prázdného letounu 340 kg

Vzletová hmotnost 520 kg

Maximální rychlost 110 km/h

Dostup 1 500 m

Dolet 120 km

Jan Sýkora

Aktuálně



Začala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

Začala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

19. 03. 2025
V Armádním muzeu Žižkov začala ve středu 19. března třídenní mezinárodní vědecká konference…
Medailonky hrdinů z knihy Osudy odvážných II doplněny do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY na webu

Medailonky hrdinů z knihy Osudy odvážných II doplněny do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY na webu

19. 03. 2025
Do webové rubriky „KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY“ byly…
Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

18. 03. 2025
Další díl videoseriálu webu iDNES.cz Poklady z depozitáře, který vzniká v úzké…
Osvobození Osoblahy

Osvobození Osoblahy

17. 03. 2025
První pozemní jednotky Rudé armády vstoupily do českých zemí 18. března 1945…
Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…