V sobotu 17. května 1919 tragicky havaroval při vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka letoun Bohemia B-5. Přestože byl stroj poničen, již za šest týdnu znovu vzlétl, díky čemuž dodnes můžeme obdivovat toto první letadlo postavené v nově vzniklém Československu.
Fotogalerie
Letadlo vzniklo v Plzni u předválečného sdružení Bohemia (V. Brune, R. Polanecký, J. Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot Rudolf Polanecký dne 27. dubna 1919 na letišti Bory. Šlo o klasický dvouplošník sestavený podle „systému Blériot“ a poháněný čtyřválcovým motorem Wright-N.A.G. Bohemia B-5 mimo výše zmíněnou smutnou událost spolehlivě létala při různých příležitostech v Plzni a okolí a nakonec v Praze, kde zůstala až do konce své aktivní letové kariéry.
V Praze absolvovala řadu komerčních vyhlídkových letů, zájemce zaplatil za okruh nad kbelským letištěm 80 – 100 korun, výlet nad Prahou stál 250 – 300 korun. V srpnu 1922 tragicky havaroval Rudolf Polanecký ve Kbelích při startu svého Phöenixu D II. Jeho smrtí se rozpadlo sdružení Bohemia a letadla byla rozprodána.
Bohemii B-5 odkoupil továrník Wiesner. Ten snad pod vlivem zpráv o prvních úspěších v plachtění u nás, došel k rozhodnutí přestavět Bohemii B-5 na jednomístný bezmotorový kluzák. O dalším období historie B-5 není mnoho zpráv. Bezmotorová Bohemia se v poněkud poničeném stavu dostala někdy ve druhé polovině dvacátých let do vlastnictví Národního technického muzea spolu s originálním motorem. Motor Wright-N.A.G. vystavený jako samostatný exponát měli návštěvníci NTM možnost si prohlédnout ještě v 90. letech minulého století v Dopravní hale. Ostatní díly Bohemie B-5 byly převedeny do sbírky VHÚ.
V květnu 2004 započalo restaurování letounu. Po shromáždění a důkladnému studiu veškeré dostupné dokumentace se podkladem pro další restaurování staly hlavně dobové fotografie. Během června 2004 bylo provedeno snímání potahů a také oprava kostry křídel. Po ohledání stavu dřevěných částí a torza trupu, které bylo v roce 1924 značně upraveno při přestavbě Bohemie na kluzák, vznikla otázka, jaký zvolit další postup.
Po důkladných úvahách bylo rozhodnuto použít původní křídla, ke kterým se zhotoví replika trupu a pohledová maketa motoru Wright-N.A.G.. Plátnem se potáhne pouze levá strana letounu, aby na pravé polovině byl vidět postup a zvyklosti stavby letounů v počátcích letectví. Původní trup bude po očištění a zpevnění konstrukce zakonzervován a ponechán v originálním stavu.
V roce 2010 byla hotová křídla, došlo k rekonstrukci trupu a výrobě makety motoru, což bylo dokončeno na jaře 2011 a došlo k vystrojování trupu. Následujícího roku pak byla provedena zástavba motoru, karoserie horní části trupu, podvozku a sedadel. O rok později byl kokpit letadla vybaven už všemi ovládacími prvky, lany řízení, a byl také proveden potah poloviny trupu. Finální práce probíhaly koncem roku 2013 tak, aby mohl být letoun připraven na zahájení nové muzejní sezóny.
Letoun poprvé mohli návštěvníci spatřit v sobotu 26. dubna 2014 v prostorách Leteckého muzea Kbely. Koncem dubna letošního roku byla Bohemia po ošetření instalována v rámci výstavy „Doteky Státnosti“ v Jízdárně Pražského hradu.
Technická data:
Motor: Wright-N.A.G. (Neue Automobil-Gesellschaft m.b.H. Berlin) o výkonu 40 k (29 kW)
Rozpětí 8,00 m
Délka 6,68 m
Hmotnost prázdného letounu 340 kg
Vzletová hmotnost 520 kg
Maximální rychlost 110 km/h
Dostup 1 500 m
Dolet 120 km
Jan Sýkora