Deutsches Technikmuseum Berlin a jeho letecká sbírka

Deutsches Technikmuseum Berlin a jeho letecká sbírka

30. 11. 2016

Mezi nejvýznamnější technická a vojenská muzea našeho německého souseda patří rozsáhlá expozice nacházející se přímo v metropoli Berlíně. Deutsches Technikmuseum Berlin je umístěno v prostorách bývalého Anhaltského nádraží, které bylo kdysi největším nádražním komplexem v celém Německu.

 

Na jaře 1945 se však stalo cílem masivního spojeneckého útoku a v podstatě vyhořelo, několik poválečných let zde probíhal pouze nouzový provoz. Roku 1952 vlaky stanici definitivně opustily a z důvodu narušené statiky musela být stržena i čelní část hlavní budovy. V místě zůstala stanice rychlodráhy S-Bahn, po postavení Berlínské zdi však byla až do jejího opětovného zboření uzavřena.

Technické muzeum bylo otevřeno roku 1982 v objektech Hamburger Bahnhof a mělo představovat zejména tradice technické výroby a výzkumu v berlínské oblasti. Po spojení obou německých států začala v roce 1996 výstavba nových muzejních hal v současném místě, muzeum oficiálně otevřelo bránu návštěvníkům 14. prosince 2003.

Z hlediska vojenské historie je nejzajímavější letecká část sbírek, rozmístěná v několika patrech hlavní budovy. Návštěvník zde spatří řadu zajímavých letounů, spojených zpravidla s německou historií, mnoho z nich je unikátních a ve světě existují jen v několika málo exemplářích. Některé letouny jsou perfektně restaurovány, jiné však úmyslně ponechány v originálním nálezovém stavu a pouze zakonzervovány. Samozřejmě nejatraktivnější jsou pro většinu zájemců o leteckou historii stroje z druhé světové války, sloužící kdysi v jednotkách Luftwaffe.

V expozici jsou vystaveny oba nejslavnější stroje z dílny Williho Messerschmitta, stíhací Bf 109G i dvoumotorový Bf 110, především druhý typ je dost vzácný a ve světových muzeích se jich zachovala jen hrstka. Vedle nich leží noční stíhací Junkers Ju 88, rozložený na hlavní konstrukční celky (vzhledem k rozměrům by zřejmě nebylo možné jej vystavit kompletní).

Další z Junkersových letounů, legendární střemhlavá Stuka, je nerestaurovaná, v nálezovém stavu, stejně jako trosky průzkumného stroje Henschel Hs 126. Z dalších strojů stojí za to jmenovat dva rozšířené Bückery, cvičný dvouplošník Bü 131 a jednoplošný Bü 181, zde vyzbrojený čtveřicí panzerfaustů, jak se tato letadla používala na samém sklonku války v roli lehkých bitevníků.

Výsledky vývoje v oblasti reaktivních pilotovaných letadel dokumentuje pozoruhodný stíhací Heinkel He 162 Salamander z konce války nebo raketový motor Walter HWK 109-509A ze stíhacího Messerschmittu Me 163B Komet. K technickým zajímavostem patří rovněž skládací vírník Focke Achgelis Fa 220 Bachstelze, který tvořil součást výbavy oceánských ponorek Typ IX. Upoutaný jej plující ponorky vyvlekla do výšky a pozorovatel odtud dokázal sledovat široký prostor do vzdálenosti desítek námořních mil.

Sbírky vedle pilotovaných letadel tvoří i raketové střely, rovněž z období druhé světové války. Vystavená je letounová střela V-1, poháněná pulzačním motorem, jejíž nasazení způsobilo nezměrné utrpení obyvatelům Londýna, Antverp a dalších západoevropských měst. Uvidíme zde také protilodní řízenou střelu Henschel Hs 293 nebo křídlatou protileteckou Hs 117 Schmetterling. Podle informační tabule prochází další řízená protiletadlová střela Reichenberg v současné době restaurátorskými pracemi.

Letecká sbírka zahrnuje i artefakty z počátků letectví v Německu, zahrnující například rekonstrukci slavného kluzáku Otto Lilienthala nebo dopravní Focke Wulf A-19.

Poutačem a jedním z největších exponátů je dopravní Douglas C-47 Dakota, umístěný na otevřené balkonové plošině a viditelný zdaleka při příchodu k muzeu. Jedná se o jeden ze strojů, přezdívaných „Rosinennbomber“, tedy letounů udržujících zásobovací letecký most, přivážející Berlíňanům potraviny, léky i palivo v týdnech sovětské blokády.

Ivo Pejčoch

 

Aktuálně



VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…
Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

02. 09. 2025
Ve dnech 1. až 5. září 2025 se v Dakaru v Senegalu…
21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

30. 08. 2025
Tisíce návštěvníků z celé České republiky navštívily poslední prázdninovou sobotu Vojenské technické muzeum…
Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

28. 08. 2025
Součástí každého Tankového dne je také ukázka letounů ze Sbírky Vojenského historického…