06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

The incentive for the design of SPAD VII was given by the French main headquarters with its requirement for a new aircraft powered by the 150 hp Hispano Suiza HS 8A engine. The prototype, designated SPAD Type V, took off for the first time in April 1916. After the successful completion of tests, the first order from the French Air Force followed on 10 May 1916. The serial aircraft with factory designation of S.VII.C.1 were equipped with the HS 8Aa engine (180 hp). Besides France, the aircraft were produced under license in the UK and Russia. The manufacturing of S.VII.C.1 produces a total of 5,600 units, followed by an even larger production of the SPAD S.XIII.C.1 type, of which 8,472 examples were produced. The large number of powerful SPADs in the hands of French and British fighters contributed greatly to the elimination of German air superiority on the Western Front. Several Czech pilot-legionnaires flew SPADs on the Western Front. After the war, Czechoslovakia purchased and partially received nearly 150 S.VII C.1 and S.XIII.C.1 SPADs from the French government, some of which served only for spare parts. After the war, Czechoslovakia became their third largest user after France and the USA. In 1923, they started to be decommissioned from combat units and transferred to training units.

The instrument panel in the photographs originally belonged to the aircraft with serial number 11 583, which came into the armament of our air force directly from France. After a rather successful service, it ended up in the West Bohemian Aero Club and from there it was handed over to the National Technical Museum. In 1979, it was transferred to the aeronautical collections of the Military History Institute. Between 1982 and 1984, the Military Museum technicians carried out an overhaul. It was found that the original five-layer plywood instrument panel was irreparably damaged by unprofessional intervention and was therefore replaced with a replica. The old instrument panel was then stored in a depository after being preserved.

Aktuálně



Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…
Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

17. 02. 2025
Snaha československé vlády o účinnou ochranu utajovaných skutečností se setkala s nežádoucím ohlasem…
Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

14. 02. 2025
Posláním Vojenského historického ústavu Praha je soustavně a cílevědomě shromažďovat písemné a…
Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

13. 02. 2025
Za 2. světové války se česká metropole stala terčem leteckého bombardování několikrát,…
Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

12. 02. 2025
Prostorné atrium Armádního muzea Žižkov, jehož rekonstrukce získala hned několik významných architektonických…