Nová hra Tajemství vojenského kufříku odkrývá historii a zároveň baví

Nová hra Tajemství vojenského kufříku odkrývá historii a zároveň baví

16. 04. 2014

Pro všechny zájemce o historii z řad žáků a studentů připravuje Vojenský historický ústav Praha interaktivní celorepublikovou hru k příležitosti 100. výročí vypuknutí první světové války. O principech a pravidlech hry „Tajemství vojenského kufříku“ hovoří v následujícím rozhovoru autorka a koordinátorka projektu Mgr. PETRA FORMÁNKOVÁ.

 

Jak byste charakterizovala samotné téma hry Tajemství vojenského kufříku?

Ústředním tématem je působení českých a slovenských vojáků na frontách první světové války. Hlavním motivem hry je konfrontace s příběhy čtyř skutečných osob, tří československých legionářů a rakousko-uherského vojáka.

Hra má sloužit ke snadnějšímu pochopení historických momentů, umocnit emoční vnímání dějinných okamžiků Velké války. Jak asi pro obyčejného vojáka vypadala světová válka, co všechno zažil, jakých bitev se účastnil a jak se v případě legií vůbec z rakousko-uherského vojáka stal československý legionář? To všechno jsou otázky a zároveň témata hry Tajemství vojenského kufříku, o tom všem by se ti, kteří se hry zúčastní, měli něco dozvědět.

 

Jak jste při tvorbě hry postupovali?

Na celé hře jsme pracovali poměrně dlouhou dobu. V rámci přípravné fáze se do její tvorby zapojilo hned několik lidí a bylo třeba všechny aktivity efektivně zkoordinovat. V první řadě bylo nutné celý koncept hry detailně vymyslet a naplánovat jeho postupnou realizaci. Poté jsme dle archivních dokumentů vybírali konkrétní postavy, které by v naší hře mohly figurovat. Bylo také třeba ke každému vojákovi sestavit seznam událostí, které během války zažil nebo v jeho osudu sehrály podstatnou roli a vybrat k nim fotografie.

Jednou z nejdůležitějších částí přípravné fáze byl výběr sbírkových předmětů do jednotlivých kufříků. Na tom všem se podíleli pracovníci oddělení pro komunikaci s veřejností VHÚ Praha, historici a kurátoři sbírkových fondů VHÚ Praha a kolegové z Československé obce legionářské.

Přípravná fáze hry trvala zhruba půl roku a podílelo se na ní celkem třináct pracovníků. Nyní se dolaďují grafické podklady, upravuje se prostředí webu tak, aby byla hra uživatelsky přívětivá a částečně interaktivní, před spuštěním ještě proběhne závěrečná odborná korektura.

 

Jakým způsobem se bude hrát?

Půjde o moderní způsob, hrát se bude prostřednictvím internetu. Na internetových stránkách Vojenského historického ústavu Praha – www.vhu.cz – naleznou zájemci o hru předměty a dokumenty ukryté ve čtyřech vojenských kufřících z období první světové války. „Badatelským úkolem“ každého hráče bude předměty a dokumenty v jím vybraném kufříku prozkoumat a na základě otázek a práce s mapkou událostí rekonstruovat příběh vojáka.

Prostřednictvím obsahu kufříku a mapy událostí se může hráč s postavou blíže seznámit, pochopit, z jakého prostředí pocházela, co ji potkalo a kam ji osud během války zavál. Hráč se tak stane historikem-badatelem, bude ale tak trochu i detektivem, který pátrá po dávném osudu vybrané osoby.

Hlavním úkolem hráče ovšem bude sepsat příběh, který mu na základě získaných informací, předmětů a dokumentů ukrytých ve vojenském kufříku vyvstane před očima. Hráč by se měl pokusit vžít do ovzduší války, do osoby, po jejímž osudu a totožnosti pátrá. Měl by si představit, jak by se asi cítil, choval on sám. Co by v takové situaci prožíval. A o tom všem by měl napsat příběh.

 

Zkuste popsat systém hry trochu podrobněji…

Hráč si nejdříve vybere postavu, jejíž osud bude předmětem jeho bádání. Může zvolit ze čtyř možností: ruský legionář, francouzský legionář, italský legionář nebo rakousko-uherský voják. Poté si prostuduje mapku klíčových událostí, která je znázorněna ke každému vojákovi zvlášť. V ní jsou uvedeny ty nejdůležitější události, které vojáka ovlivnily nebo kterých se sám během války účastnil.

Úkolem hráče je jednotlivé události dle data a fotografie rozkrýt a zjistit k nim více informací. K tomu mu také pomohou archivní dokumenty obsažené v kufříku a databáze událostí první světové války „Den po dni“, kterou zpracoval Klub přátel pplk. Karla Vašátky (viz http://www.karelvasatko.cz/historie-ceskoslovenskych-legii/denpodni).

Až hráč zjistí, jaké konkrétní události se skrývají v mapce, získá kostru příběhu. Všechny události znázorněné v mapce by se také měly nějakým způsobem objevit v příběhu. Až odhalí jednotlivé události, může se detailně pustit do prozkoumání předmětů v kufříku, které o vojákovi prozradí více informací. Při pátrání po osudu vojáka bude hráč postupně kompletovat jednotlivé dílky skládačky, přičemž ale může využít i vlastní fantazii. Při vymýšlení příběhu hráči také pomohou základní otázky, které budou uvedeny na druhé straně mapky.

 

Proč jste při koncepci hry volili právě internetovou formu?

Pro současnou mládež je prostředí virtuálního světa samozřejmostí. Hra v online podobě je atraktivním studijním doplňkem a hovoří k žákům a studentům jejich jazykem. Účast na hře není vázána na konkrétní čas a místo ve škole, což podněcuje vlastní aktivitu v mimoškolním prostředí.

 

Bude hra individuální záležitostí, anebo ji bude možné hrát také ve skupině?

Hru si může zahrát jednotlivec, skupina, ale také celá školní třída nebo rodiče s dětmi. Lze tedy využít obě varianty. Pokud budou hráči pracovat společně ve skupině, je potřeba si určit vedoucího badatelské skupiny. Ten rozdá členům skupiny důležité úkoly - někteří hráči tak budou odborníky na historické fotografie a události, jiní na předměty a dokumenty, další se mohou zaměřit na psaní příběhu.

 

Na co by si měli dát hráči při hraní velký pozor?

Především by měli být trpěliví. Není to letmá a povrchní hra, naopak vyžaduje jistou soustředěnost a pozornost. Hráčům by neměly uniknout žádné podstatné indicie. Zejména u archivních dokumentů v kufřících je důležité si je pořádně prohlédnout a pročíst, některé z nich jsou i v cizích jazycích, bude tedy třeba je přeložit. Hráči by se také měli soustředit na mapu událostí, jejíž správné rozklíčování je pro psaní příběhu stěžejní. Dostatečná pozornost by měla být věnována i samotným předmětům v kufřících, které je třeba detailně probádat.

 

Kdy bude hra zahájena a jakým způsobem bude veřejnosti představena?

Hra bude spuštěna na začátku května 2014. Plánujeme cíleně oslovit základní a střední školy, informace o hře se také objeví ve sdělovacích prostředcích.

 

Kdo všechno se může hry zúčastnit, jaké jsou podmínky zapojení?

Hra je určena pro žáky základních škol a studenty škol středních. Záleží pouze na osobní aktivitě, na zájmu o historii i minulost naší země. Pokud budou zájemci chtít se svým příběhem soutěžit, je třeba ho jen do konce roku 2014 zaslat mailem na adresu historikon@seznam.cz. Po ukončení hry bude její obsah stále k dispozici na stránkách VHÚ Praha, jen už nepůjde o soutěžní formu. Pedagogové tak budou moci i nadále využívat vytvořené materiály k výuce dějin první světové války.

 

Jak bude probíhat vyhodnocení příběhů?

Ze zaslaných prací bude ty nejlepší vybírat speciální komise sestavená z pracovníků Vojenského historického ústavu Praha. Ty nejzdařilejší příběhy pak budou odměněny.

 

Kdybyste měla hru představit pro pedagogy a rodiče, kteří asi budou častým iniciátorem zapojení se do hry, co byste uvedla?

Domnívám se, že hlavní edukativní význam hry spočívá v tom, že cílové skupině pomůže formulovat jejich postoje a přístupy ke kritické interpretaci dějinných událostí. Zjištěné skutečnosti pak mohou žáci a studenti konfrontovat s informacemi o dané době, které si sami vyhledají na internetu, v knihovnách. Hra napomůže v orientaci v digitalizovaných archivních dokumentech, představí i autentické sbírkové předměty.

Skrze pátrání po osudech konkrétních lidí budou žáci a studenti seznámeni se skutečnými příběhy, při jejichž sestavování se mohou zamýšlet nad postoji jednotlivých postav příběhu. Konkrétní lidské osudy napomáhají k poznání minulosti, ale také k vnitřnímu dialogu i skupinové diskuzi nad tím, jak by se dnešní člověk asi zachoval v situacích mnohdy velmi neobvyklých, dramatických a vyžadujících jasné postoje.

Tajemství vojenského kufříku by u cílové skupiny mělo přispět k rozvoji klíčových kompetencí - k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské kompetenci. A rovněž k uvědomění si hodnot života a prožitků minulých generací. Hra zprostředkovává konkrétní materiál, který žákům a studentům umožní prostřednictvím autentických dokladů minulosti bližší seznámení s historickými událostmi, současně je motivuje ke kladnému přístupu ke vzdělávání a celoživotnímu učení, pomáhá vytvářet elementární vztah k dějinám. Hra je proto i dialogem mezi stoletími, mezi minulostí a dneškem.

Andrej Halada

 

Aktuálně



Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

03. 02. 2025
Přednáška "Za císaře i republiku - Čeští aviatici na frontách Světové války" z cyklu…
Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

03. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

30. 01. 2025
Další díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází na webu iDNES.cz, a k němuž…
V Armádním muzeu Žižkov se v březnu koná významná mezinárodní konference o vojensko-politických spojenectvích

V Armádním muzeu Žižkov se v březnu koná významná mezinárodní konference o vojensko-politických spojenectvích

28. 01. 2025
Mezinárodní konference “Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední…
Rudá armáda osvobozuje koncentrační tábor v Osvětimi

Rudá armáda osvobozuje koncentrační tábor v Osvětimi

27. 01. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…