Zahájení letošní muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely už se blíží, plánováno je na sobotu 4. května. Při této příležitosti budou moci návštěvníci také vidět kompletně zrenovovaný letoun Su-25, který je nově umístěn v hangáru Staré Aerovky, v expozici stíhacích a bombardovacích letounů. Stroj Su-25 byl do hangáru na přelomu března a dubna přepraven.
Fotogalerie
Letoun Suchoj Su-25 K evidenčního čísla 9098 je součástí leteckých sbírek Vojenského historického ústavu Praha od roku 2004. V roce 2018 byla dokončena jeho kompletní renovace, kterou provedla společnost Česká aviatická a letoun byl v říjnu 2018 předán pracovníkům VHÚ (blíže ZDE, včetně fotogalerie z předávání i detailů letounu).
V minulých dnech byl stroj převezen z hangáru na kbelské letecké základně, místem určení byl jen asi kilometr vzdálený areál Staré Aerovky. Tady má VHÚ dva veřejnosti přístupné hangáry; do budoucna zde vzniknou další hangáry s expozicemi.
Přeprava letounu se odehrála během několika dní, nejprve bylo nutné stroj umístit na přepravní vozidlo a poté převézt – převoz se uskutečnil v nočních hodinách. Letoun byl posléze před hangárem – místem finálního určení – složen z přepravního vozidla a nakonec složitým procesem vmanévrován na své místo v expozici.
Video z akce si můžete prohlédnout zde:
Expozici nyní tvoří celkem sedm letounů, vedle stroje Su-25 jsou to ještě taktický bombardér Su-7, stíhací bombardér Su-22, dále stroje Mig-15, Mig-21 a Mig-23 a také letoun Aero C3A (Siebel SI 204D).
Historie letounu
Letoun Su-25 trupového čísla 9098 byl zalétán v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen ke 30. bitevnímu leteckému pluku v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírky VHÚ. Jeho poslední přesun na kbelské letiště však již proběhl po zemi.
Vývoj letounu Su-25 započal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.
Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984, s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu.
Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny od roku 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000.
Technická data
Motor: 2 x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
Výzbroj: dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm, podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky, sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,8 m
Prázdná hmotnost: 9 185 kg
Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg
Maximální rychlost u země: 1 000 km/h
Dolet: 500 km
Dostup: 7 000 m