Vzpomínka na Jana Klabana, aviatického nadšence a restaurátora letadel

Vzpomínka na Jana Klabana, aviatického nadšence a restaurátora letadel

29. 04. 2020

Koronavirové události týkající se celé společnosti bohužel zastiňují některé individuální lidské příběhy a události. K jednomu takovému osudu se musíme vrátit - 4. března tohoto roku zemřel jeden z bývalých pracovníků Vojenského historického ústavu Praha, Jan Klaban. Muž, který svůj život spojil s letectvím, s restaurováním a stavbou replik starých letadel, a to nejen v dílnách Leteckého muzea Kbely.

Jeho kolega Tomáš Kořínek o něm v nekrologu řekl: „Honza byl letecký nadšenec, který se těšil z pohybu letadla, kterému vnutil svoji vůli, v trojrozměrném vzdušném prostoru. Tak jako většina z nás. Čím se od nás však lišil, byly jeho šikovné ruce. Byl excelentní modelář. Jeho pomníkem v historii československého letectví zůstane přesná replika letounu Beta Minor Be-50 z roku 1935, kterou stavěl pod patronací Vojenského historického ústavu Praha. Honza se také podílel na ustanovení Letecké skupiny Kbely, která se později přejmenovala na Historickou letku Kbely a zasloužila se o to, že některé exponáty Leteckého muzea Kbely se staly létajícími.

Bylo by toho hodně na co by se dalo vzpomínat ve spojení s Honzou. Prožili jsme společně mnoho dobrodružství, nejen toho leteckého. A taky hodně srandy! Jeho rozesmátý obličej s mohutným knírem si vždy vybavíme, když na něj budeme vzpomínat. Pro nás, lidi od letectva, byl Honza kamarádem, který nikdy nezklamal.“

 

Životní dráha

Pilot, letecký nadšenec a restaurátor Jan Klaban se narodil 30. června 1947 v středočeské Lysé nad Labem. Zde také vyrůstal a chodil do školy. V roce 1962 nastoupil jako žák na Odborné učiliště TOS v nedalekých Čelákovicích, studium dokončil v roce 1965. Vojenskou službu absolvoval v letech 1966-1968, a už tehdy se dostal k létání - a především k seskokům padákem. V ŠDZ Kroměříž působil jako průzkumník – výsadkář, posléze instruktor výsadkářů. Měl na svém kontě 50 seskoků, a to ze strojů L-60, An-2, Il-14 či vrtulníku Mi-4. Byl rovněž nadporučíkem v záloze.

Po vojně nastoupil v roce 1969 jako nástrojář do Kovony v Lysé nad Labem, ale již v roce 1970 přechází jako letecký mechanik do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Zde pracoval na pozicích motorář, vrtulář – zkušebna vrtulí a přístrojař – měřící technika. V roce 1980 přechází jako letecký mechanik do Vojenského historického ústavu Praha, v jehož Leteckém muzeu Kbely působí až do roku 1994, tedy plných šestnáct let. Poté přechází jako mechanik k VÚ 8407 Praha – Kbely (1994-1999), tři roky je ve firmě LETOV (2000-2003), aby se opět vrátil do kbelského leteckého muzea VHÚ, kde zůstal až do odchodu do důchodu v roce 2012. Ve VHÚ tedy působil celkem dvacet pět let.

Jako sportovní parašutista působil v Aeroklubu Mladá Boleslav, létal v Aeroklubu Letňany, byl držitelem průkazu pilota plachtaře číslo 100 337, měl stříbrný průkaz FAI č. 3483. Jako pilot měl k roku 2012 nalétaných 1 082 hodin, konkrétně 3 752 vzletů a přistání. Působil jako pilot, vlekař, vysazovač, pilot nočních letů. Byl také průkopníkem létání na rogalech.

 

Práce na Be-50

Jak bylo řečeno, Jan Klaban se v rámci svého působení ve VHÚ věnoval unikátní práci: stavbě historického letadla Beta Minor Be-50. Tento meziválečný stroj vyráběla choceňská letecká továrna firmy Beneš-Mráz; v roce 1935 vznikl prototyp, o rok později se rozběhla sériová výroba. Připomeňme si stručně práci, která probíhala pod Klabanovým vedením v dílnách Leteckého muzea Kbely.

Když koncem osmdesátých let minulého století uvažovali pracovníci kbelského leteckého muzea o stavbě létajícího historického letounu, padla volba právě na Be-50. Dal se použít spolehlivý motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW) a byly k dispozici téměř všechny tovární výkresy, které byly zapůjčeny z výrobního závodu v Chocni. Za myšlenkou postavit a hlavně znovu dostat do vzduchu tento stroj stál právě Jan Klaban.

Práce na stavbě zahájil Jan Klaban v dílnách Leteckého muzea Kbely v první půlce devadesátých let. Od počátku byly díly Be-50 vyráběny prakticky stejnou technologií, jakou používala choceňská továrna. Výroba kovových částí byla prováděna převážně v leteckých podnicích, dřevěná konstrukce vznikala v kbelském muzeu. Dřevěných dílů se muselo vyrobit více než 5 500. Beta nebyla běžnou replikou původního stroje, ale šlo o 44. postavený exemplář navazující na stroje vyrobené firmou Beneš – Mráz do roku 1939.

Trup byl z větší části dokončen v roce 2007. Oproti původnímu modelu byl vybaven povinnou radiostanicí, odpovídačem a nouzovým vysílačem polohy. Motor Walter Minor 4-III poprvé běžel v září 2011. Veřejnosti byla Beta, ještě jako statický exponát, poprvé předvedena při zahájení sezóny Leteckého muzea Kbely v dubnu 2013. Se stavbou nezištně pomáhalo Janu Klabanovi mnoho aviatických přátel i firem, bez nichž by se letoun těžko dočkal dokončení.

Dlouholetá práce byla završena v roce 2015. V květnu toho roku se letoun Be-50 poprvé vznesl na letišti v Mladé Boleslavi. Letoun patřící do sbírek VHÚ byl zapůjčen do Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, v červnu 2015 pak následovalo první představení před veřejností. Osud však staronovému letounu nevyměřil dlouhou existenci: Beta-Minor se 11. srpna 2018 zřítila na malém letišti u Strunkovic nad Blanicí při letových ukázkách pro veřejnost a byla kompletně zničena. Při neštěstí bohužel zahynul i její pilot, jinak zkušený aviatik, který měl s Betou nalétáno již 65 hodin.

V březnu 2020 se uzavřela i cesta, kterou životem prošel - a také prolétával na letadlech - tvůrce Bety, Jan Klaban. Nejen jeho kolegové a přátelé z Leteckého muzea Kbely na něj vzpomínají s úctou a vřelostí.

RED

Aktuálně



Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

05. 02. 2025
V roce 1942 senátorku Františku Plamínkovou zavraždili nacisté při heydrichiádě. Odmítla odsoudit…
Připomínáme si 80 let od Jaltské konference

Připomínáme si 80 let od Jaltské konference

05. 02. 2025
Každou významnou mezinárodní událost provázejí různé konspirační teorie. Výjimkou není ani konference…
Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

Přednáška Za císaře i republiku přeložena o týden

03. 02. 2025
Z technických důvodu je přednáška přeložena z 11. na 18. února 2025.…
Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

Největší námořní katastrofa v dějinách. Po zásahu sovětských torpéd zahynulo přes 9000 lidí

03. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

Seriál Poklady z depozitáře představuje hrůznou tabulku z koncentračních táborů

30. 01. 2025
Další díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází na webu iDNES.cz, a k němuž…