Podsbírka Vojenského historického ústavu Praha s názvem Letecký materiál v sobě ukrývá celou řadu ucelených kolekcí, které lze dělit podle různého zaměření. Poměrně málo zmiňovanou je reprezentativní sbírka dvoumístných cvičných vojenských letounů, které často doplňují i jejich bojové protějšky. Převážná většina níže zmiňovaných exponátů - pocházejí z období do roku 1945 - je vystavena v Leteckém muzeu VHÚ v Praze Kbelích.
K vývojově nejstarším zástupcům těchto strojů patří československá kopie slavného Hansa-Brandenburg B.I, u nás označovaná jako Aero Ae-10, později A-1. Krátce poté začalo naše letectvo používat také lehké školní dolnoplošníky Avia B-9 a B-11 s čs. motory Walter NZ-60. Jedním z jejich zástupců je v Leteckém muzeu Kbely vystavená kurýrní Avia Bk-11.
Populární „Branďáky“ a „Bosky“ byly od poloviny dvacátých let minulého století celkem úspěšně nahrazovány výrobky továrny Letov s označením Šmolík Š-18 až Š-218. Jedna původní „dvěstěosmnáctka“ se dochovala dodnes a je po renovaci ve vojenských barvách ozdobou kolekce letadel z období 1. republiky.
V expozici 2. světové války jsou vystaveny dvoumístné cvičné stroje, se kterými přišli do styku naši letci na západní i východní frontě. Jsou tu francouzský Morane-Saulnier MS-230 Et.2, britský De Havilland DH-82 A Tiger Moth, kanadský Noorduyn Harvard Mk.II B (licenční North American T-6 Texan) a legendární sovětský Polikarpov Po-2 Kukuruznik. Zde ovšem v polském poválečném provedení jako CSS-13.
JS