Deutsches Technikmuseum Berlin a jeho letecká sbírka

Deutsches Technikmuseum Berlin a jeho letecká sbírka

30. 11. 2016

Mezi nejvýznamnější technická a vojenská muzea našeho německého souseda patří rozsáhlá expozice nacházející se přímo v metropoli Berlíně. Deutsches Technikmuseum Berlin je umístěno v prostorách bývalého Anhaltského nádraží, které bylo kdysi největším nádražním komplexem v celém Německu.

 

Na jaře 1945 se však stalo cílem masivního spojeneckého útoku a v podstatě vyhořelo, několik poválečných let zde probíhal pouze nouzový provoz. Roku 1952 vlaky stanici definitivně opustily a z důvodu narušené statiky musela být stržena i čelní část hlavní budovy. V místě zůstala stanice rychlodráhy S-Bahn, po postavení Berlínské zdi však byla až do jejího opětovného zboření uzavřena.

Technické muzeum bylo otevřeno roku 1982 v objektech Hamburger Bahnhof a mělo představovat zejména tradice technické výroby a výzkumu v berlínské oblasti. Po spojení obou německých států začala v roce 1996 výstavba nových muzejních hal v současném místě, muzeum oficiálně otevřelo bránu návštěvníkům 14. prosince 2003.

Z hlediska vojenské historie je nejzajímavější letecká část sbírek, rozmístěná v několika patrech hlavní budovy. Návštěvník zde spatří řadu zajímavých letounů, spojených zpravidla s německou historií, mnoho z nich je unikátních a ve světě existují jen v několika málo exemplářích. Některé letouny jsou perfektně restaurovány, jiné však úmyslně ponechány v originálním nálezovém stavu a pouze zakonzervovány. Samozřejmě nejatraktivnější jsou pro většinu zájemců o leteckou historii stroje z druhé světové války, sloužící kdysi v jednotkách Luftwaffe.

V expozici jsou vystaveny oba nejslavnější stroje z dílny Williho Messerschmitta, stíhací Bf 109G i dvoumotorový Bf 110, především druhý typ je dost vzácný a ve světových muzeích se jich zachovala jen hrstka. Vedle nich leží noční stíhací Junkers Ju 88, rozložený na hlavní konstrukční celky (vzhledem k rozměrům by zřejmě nebylo možné jej vystavit kompletní).

Další z Junkersových letounů, legendární střemhlavá Stuka, je nerestaurovaná, v nálezovém stavu, stejně jako trosky průzkumného stroje Henschel Hs 126. Z dalších strojů stojí za to jmenovat dva rozšířené Bückery, cvičný dvouplošník Bü 131 a jednoplošný Bü 181, zde vyzbrojený čtveřicí panzerfaustů, jak se tato letadla používala na samém sklonku války v roli lehkých bitevníků.

Výsledky vývoje v oblasti reaktivních pilotovaných letadel dokumentuje pozoruhodný stíhací Heinkel He 162 Salamander z konce války nebo raketový motor Walter HWK 109-509A ze stíhacího Messerschmittu Me 163B Komet. K technickým zajímavostem patří rovněž skládací vírník Focke Achgelis Fa 220 Bachstelze, který tvořil součást výbavy oceánských ponorek Typ IX. Upoutaný jej plující ponorky vyvlekla do výšky a pozorovatel odtud dokázal sledovat široký prostor do vzdálenosti desítek námořních mil.

Sbírky vedle pilotovaných letadel tvoří i raketové střely, rovněž z období druhé světové války. Vystavená je letounová střela V-1, poháněná pulzačním motorem, jejíž nasazení způsobilo nezměrné utrpení obyvatelům Londýna, Antverp a dalších západoevropských měst. Uvidíme zde také protilodní řízenou střelu Henschel Hs 293 nebo křídlatou protileteckou Hs 117 Schmetterling. Podle informační tabule prochází další řízená protiletadlová střela Reichenberg v současné době restaurátorskými pracemi.

Letecká sbírka zahrnuje i artefakty z počátků letectví v Německu, zahrnující například rekonstrukci slavného kluzáku Otto Lilienthala nebo dopravní Focke Wulf A-19.

Poutačem a jedním z největších exponátů je dopravní Douglas C-47 Dakota, umístěný na otevřené balkonové plošině a viditelný zdaleka při příchodu k muzeu. Jedná se o jeden ze strojů, přezdívaných „Rosinennbomber“, tedy letounů udržujících zásobovací letecký most, přivážející Berlíňanům potraviny, léky i palivo v týdnech sovětské blokády.

Ivo Pejčoch

 

Aktuálně



Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

06. 03. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

05. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

05. 03. 2025
Pravidelný zpravodaj Vojenského historického ústavu Praha bude emailem přehledně shrnovat nejnovější aktuality,…
Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

04. 03. 2025
Na konci ledna 1945 působilo na dosud neosvobozeném území Československa již 66…
Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

28. 02. 2025
Pokračujeme ve webovém publikování práce kolegů z restaurátorských dílen. Dnes se dozvíte,…