05 Model of Austro-Hungarian Petrol-electric Train, Daimler-Landwehr-Zug, with Barrel of Škoda Gun 1916 Model, Calibre 24 cm

05 Model of Austro-Hungarian Petrol-electric Train, Daimler-Landwehr-Zug, with Barrel of Škoda Gun 1916 Model, Calibre 24 cm

The design and production of the special two-way vehicles was undertaken by the Austro-Daimler engineering plant in Vienna. Three people were involved in the construction. Lieutenant Ottokar Landwehr von Pragenau had the leading idea for the layout of the cars. Another designer was engineer Ferdinand Porsche. He designed the electric transmission from the petrol engine to the electric traction motor on the axle. This did not concern only the driving axle of the tractor, but also to the other axles in the tractor set. The overall production concept and drive was then determined by engineer Paul Daimler, owner of the factory in Vienna. This design was granted patent protection under the type and trade name “Daimler-Landwehr-Zug”. In 1908, the first “road train”, designated A-zug, was built according to this design. In 1913, the Czech arms factory Skoda Plzen joined Austro-Daimler. The company specialised in the production of heavy gun tractors for the Austro-Hungarian army in Vienna. In 1913, a modernised version of the Daimler set was created under the designation B-Zug. After successful trials of three prototype B-Zug sets, series production for the Austro-Hungarian army began in 1914. In 1914, 21 sets were produced, in 1915 it was 36 sets and in 1916 the last 15 sets. Overall, 73 “Daimler-Landwehr-B-Zug” sets were produced at the Autro-Daimler Wiener Neustadt factory.

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…