06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

The incentive for the design of SPAD VII was given by the French main headquarters with its requirement for a new aircraft powered by the 150 hp Hispano Suiza HS 8A engine. The prototype, designated SPAD Type V, took off for the first time in April 1916. After the successful completion of tests, the first order from the French Air Force followed on 10 May 1916. The serial aircraft with factory designation of S.VII.C.1 were equipped with the HS 8Aa engine (180 hp). Besides France, the aircraft were produced under license in the UK and Russia. The manufacturing of S.VII.C.1 produces a total of 5,600 units, followed by an even larger production of the SPAD S.XIII.C.1 type, of which 8,472 examples were produced. The large number of powerful SPADs in the hands of French and British fighters contributed greatly to the elimination of German air superiority on the Western Front. Several Czech pilot-legionnaires flew SPADs on the Western Front. After the war, Czechoslovakia purchased and partially received nearly 150 S.VII C.1 and S.XIII.C.1 SPADs from the French government, some of which served only for spare parts. After the war, Czechoslovakia became their third largest user after France and the USA. In 1923, they started to be decommissioned from combat units and transferred to training units.

The instrument panel in the photographs originally belonged to the aircraft with serial number 11 583, which came into the armament of our air force directly from France. After a rather successful service, it ended up in the West Bohemian Aero Club and from there it was handed over to the National Technical Museum. In 1979, it was transferred to the aeronautical collections of the Military History Institute. Between 1982 and 1984, the Military Museum technicians carried out an overhaul. It was found that the original five-layer plywood instrument panel was irreparably damaged by unprofessional intervention and was therefore replaced with a replica. The old instrument panel was then stored in a depository after being preserved.

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…