07 Model of British Tank Mark V

07 Model of British Tank Mark V

Starting from 15 September 1916, a new combat device started to appear in the battlefields: the tank. The first to use a tank with the effort to resolve the hopelessness of trench warfare were the British.

This new weapon was invented by two British designers, Ernest Swinton and Maurice Hankey. The stalemate of trench warfare instigated the idea of landships that was soon supported by the First Lord of the Admiralty Winston Churchill. Eventually, the British army ordered one hundred armoured vehicles. They were first used in the battle of the Somme. Colonel Swinton recommended that tanks be employed in a large number at the daybreak. He required that the attack be not preceded by artillery preparation so that the terrain would stays relatively untouched rather than be overcome by clumsy armoured vehicles. However, during the attack, the tanks were scattered only several tens of them were used to support the infantry units. Therefore, the employment of these technically imperfect devices did not bring the desired result. However, in the future, tanks were decisive for the result of battles and wars.

The first British tank used in a battle was Mark I. It was equipped either with two six-pound naval canons of 57 mm calibre placed in side casemates, or with machine guns. The armour plate thickness ranged from 6 to 12 mm and the entire vehicles weighed 28.4 tonnes. It was powered by a gasoline engine of 105 horsepower (78 kW) and the maximum speed was 4.5 kph. The tank range was only 37 kilometres and the crew was eight men.

Tank Mark was gradually improved. The Mark V tank was an upgraded version of the Mark IV tank. The tank was improved in several aspects over the Mark IV, chiefly the new steering system, transmission and 150 bhp engine, but it fell short in other areas, particularly its insufficient ventilation leading to carbon monoxide poisoning for the crew. It was first deployed in July 1918 on the Western Front at the Battle of Hamel; then at the Battle of Amiens, and on the Hindenburg Line during the closing months of World War I.

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…