Mimořádné zpřístupnění hangárů Staré Aerovky a nepochybně i pěkné jarní počasí. To byly společně s vystavením zrekonstruovaného letounu Bohemia B-5 hlavní důvody, proč otevírací den v Leteckém muzeu Kbely zaznamenal v sobotu 26. dubna mimořádně vysokou návštěvnost. Muzeum tak vstoupilo do své 46. sezóny úspěšně.
Zatímco okolo deváté ranní se nad plochami kbelského letiště ještě převalovala hustá mlha, s úderem desáté se vlhké a studené počasí proměnilo v jarní a slunečné. V ten okamžik začali proudit do Leteckého muzea Kbely první návštěvníci, jejichž počet se během dne neustále zvyšoval. Mezi stávajícím areálem muzea a hangáry Staré Aerovky, vzdálenými zhruba 900 metrů, pak po celý den procházeli lidé, aby si stihli prohlédnout obě části muzejních prostor.
Hangáry Staré Aerovky musely snad na každého návštěvníka, natož milovníka letectví, zapůsobit neobyčejně silně. Některé hangáry jsou v poměrně dobrém stavu, ze všech pak dýchá nostalgie, minulost a desítky let živého leteckého provozu. Jsou i po stavební stránce pozoruhodné – především hangár č. 5 se může pochlubit nádherně klenutou dřevěnou střechou, kterou podpírá železná konstrukce. V tomto hangáru bude umístěna expozice věnovaná bombardovacím a bitevním letounům.
Části sovětského bombardéru Pe-2, které byly složeny na ploše hangáru tak, jak letoun vypadal (trup uprostřed, křídla po stranách), přitom dotvářely osobitou atmosféru celého prostoru. Vzájemně spolu se střechou hangáru dokonce ladily i barevně – světle hnědá plocha křídel a trupu Pe-2 a tmavě hnědá, přírodní barva dřeva stropu hangáru.
Na plochách Staré Aerovky mohli návštěvnici také obdivovat i některé letouny, které zatím k vidění nebyly – šlo jednak o sportovní letadla, ale také o některé vojenské letouny, resp. stíhačky MiG-21. Návštěvníci si se zájmem fotografovali i původní, graficky výrazné nápisy „Aero“ na budovách hangárů. Stejně tak si nemohli nevšimnout dobových nápisů uvnitř, které v češtině - ale i němčině, z doby okupace, zakazovaly kouření v prostorách hangárů.
Starou Aerovku, ale i stávají expozici Leteckého muzea Kbely si přišli prohlédnout i zástupci Ministerstva obrany - jmenovitě náměstek ministra obrany pro vyzbrojování, generál major v. v. Ing. Bohuslav Dvořák, a také náměstek ministra obrany pro legislativu a veřejnou diplomacii Jakub Kulhánek. Vzácným hostem byl i Náčelník Generálního štábu Armády České republiky, generálporučík Ing. Petr Pavel.
Bohuslav Dvořák i Petr Pavel přitom strávili delší dobu u nově zrekonstruovaného letounu Bohemia B-5. Při pohledu na tenkou a nepříliš bytelnou konstrukci tehdejších strojů s respektem hovořili o tehdejších pilotech, kteří do takových letadel usedali. U otevřených vrat hangáru č. 40, na ploše kbelského letiště, kde sídlí 24. základna dopravního letectva, si pak ing. Dvořák i generál Pavel mohli do detailů prohlédnout nově zrekonstruovaný vrtulník Mi-4. Především ing. Dvořák zde zavzpomínal na svoji vojenskou dráhu, kterou strávil jako letec a zároveň pilot vrtulníku. „Asi bych to dokázal nastartovat i dneska,“ pronesl s úsměvem ve chvíli, kdy si mohl opět sednout do kokpitu vrtulníku. Po několika schůdcích na boku vrtulníku přitom do kabiny vystoupal zcela samozřejmě, věděl, kde jsou po straně málo viditelné nášlapné otvory a kam dát nohu.
Generál Petr Pavel pak zase u vedle stojícího letounu XL-160 Brigadýr vzpomínal, jak z letounu téhož typu skákal při parašutistickém výcviku. „Nebyla to žádná legrace, je to malé letadlo a museli jste se prostě z bočních dveří vrhnout rovnou dolů...“, komentoval tehdejší seskoky.
Vedle oficiálních hostů bylo možné mezi návštěvníky zahlédnout i řadové vojáky, do areálu zavítal také válečný veterán, nadpraporčík v.v. Jiří „Regi“ Schams, který v Afghánistánu utrpěl vážná zranění a je upoután na invalidní vozík. Návštěvníky otevíracího kbelského dne byli pochopitelně i mnozí letečtí fandové a nadšenci, dostavilo se velké množství rodin s dětmi.
„Pro Letecké muzeum Kbely je získání objektů Staré Aerovky zásadním zlomem v historii naší instituce,“ říká ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plukovník Mgr. Aleš Knížek. „Jsme rádi, že ve spolupráci s LOM Praha se tyto úžasné a původní prostory postupně promění v muzejní expozici. Letecké muzeum Kbely tím získá dvakrát větší rozlohu, než jakou disponuje v současnosti. Pro návštěvníky to bude znamenat, že uvidí další desítky letounů v dobových hangárech a historickém kontextu. Samozřejmě se tím výrazně prodlouží i životnost exponátů, pod střechou jim prakticky nic nehrozí. Letouny tak „stárnou“ mnohem pomaleji, než když jsou na venkovních plochách.“
Hangáry nyní čeká oprava, projdou celkovou rekonstrukcí a budou přizpůsobeny muzejnímu provozu. Jejich autentičnost samozřejmě zůstane zachována. Rekonstrukce přitom bude financována z mimorozpočtových zdrojů Ministerstva obrany, využity budou tzv. Norské fondy.
Letecké muzeum Kbely je v nynější muzejní sezóně otevřeno od úterý do neděle vždy od 10 do 18 hodin. Vstup do muzea je zdarma. Více informací o současných expozicích naleznete ZDE.
RED