Na konci léta roku 2013 se v rámci tradičního Tankového dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany uskutečnil krátký ceremoniál, který zakončil pětileté úsilí o celkovou renovaci československého lehkého tanku Škoda LT vzor 35. Sbírka těžké bojové techniky Vojenského historického ústavu Praha byla tímto okamžikem definitivně obohacena o svůj nejcennější sbírkový předmět, předmět, o jehož získání usilovalo několik generací pracovníků muzea.
Lehký tank LT vzor 35 představoval v období před 2. světovou válkou páteř obrněných sil československé armády. Jeho prototyp Š-IIa zvítězil v roce 1935 v armádní soutěži nad konkurenčním strojem Praga P-IIa vyrobeným v ČKD. Do výzbroje československé armády byl zaveden v polovině 30. let minulého století. V té době představoval jednu z nejlepších světových konstrukcí své kategorie. V kritickém roce 1938 tvořily tyto tanky páteř československých rychlých divizí a významnou roli sehrály i v zářijové mobilizaci, kdy byly připraveny bránit Československou republiku před napadením ze strany nacistického Německa. V letech 1936–1938 obdržela armáda celkem 298 sériových tanků, na jejichž výrobě se v rámci kartelové smlouvy podílela i firma ČKD. Po německé okupaci v březnu 1939 byly tanky převzaty do výzbroje německé armády a naprostá většina z nich byla zničena na frontách 2. světové války.
Tank LT vzor 35 se vyznačoval pohyblivostí, účinným pancéřováním a výkonnou výzbrojí, umožňující boj i s tehdejšími středními tanky. Řešení pohonné jednotky tanku LT vzor 35 bylo ve své době revoluční. Kompaktní agregát v sobě spojoval motor, převodovou skříň, diferenciál, směrové spojky, koncové převody a veškeré periferie příslušenství motoru. Tato koncepce byla u tanku LT vzor 35 použita vůbec poprvé. Samostatnou kapitolu představoval ale především složitý systém pneumatického řízení a ovládání pohonného agregátu. U tanku LT vzor 35 byla vzduchem ovládána spojka i řazení. Jediným mechanickým spojením mezi řidičem a jeho strojem tak byl pouze plynový pedál a táhlo sytiče.
Vojenský historický ústav Praha usiloval dlouhá léta o zisk jednoho z pouhých pěti na světě dochovaných tanků LT vzor 35 do své sbírky. Podařilo se to až v roce 2008, kdy byl do sbírky VHÚ získán jako státní dar Spojených států amerických v souvislosti s vyjednáváním o umístění amerického radaru v Čechách. Získaný tank byl vyroben v ČKD Praha pod výrobním číslem 10 112 a československá armáda jej pod evidenčním číslem 13.962 odebrala 15. září 1937, kdy byl zařazen do sestavy Pluku útočné vozby č. 2 se sídlem ve Vyškově. V září 1938 byl v době mobilizace zařazen do stavu 2. roty mobilizačního praporu lehkých tanků Lt.3 a působil v Jižních Čechách a na Slovensku. Po 15. březnu 1939 byl zabaven a zařazen do služby německého Wehrmachtu. V průběhu 2. světové války byl celkem čtyřikrát opravován ve Škodových závodech v Plzni. Po opravách z let 1940, 1942 a 1943 byl do Plzně naposledy dovezen v říjnu 1944. V roce 1942 byla tanku sejmuta věž a byl přestavěn na dělostřelecký tahač Mörserzugmittel 35(t). Kdy se vrátil do původní podoby, se zatím nepodařilo zjistit. V závěrečné fázi bojů druhé světové války ukořistila tank americká armáda a posléze byl zařazen do sbírek muzea v Aberdeenu. Na fotografiích z roku 1947 je již opět v původní podobě s věží.
Celkovou renovaci tanku prováděl Vojenský opravárenský podnik VOP CZ v Novém Jičíně, přičemž restaurováním strojních a pneumatických částí pověřil osvědčenou Motorářskou strojírnu Šercl v Bílém Potoce pod Smrkem. Dnes je jediným pojízdným z pouhých pěti dochovaných exemplářů.
Motor: řadový čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový čtyřválec
výkon: 88,7 kW (120 k)
objem: 8620 cm3
Hmotnost: 10500 kg
Max. rychlost: 34 km/h
Pancéřování: 16–25 mm
Výzbroj: kanón ŠKODA 3,7cm vz. 34
2 těžké kulomety ZB vz. 37
Osádka: 3
Výrobce: ČKD Praha
Rok výroby: 1937
Michal Burian