Patent Františka Kopeckého na řiditelné torpédo z roku 1906

Patent Františka Kopeckého na řiditelné torpédo z roku 1906

08. 07. 2021

České námořní dějiny nejsou příliš obsáhlé, a i když oplývají osobnostmi, jako byl vynálezce lodního šroubu Josef Ressel, nebo událostmi, jako byla úspěšná obojživelná operace na jezeře Bajkal v srpnu 1918, s námořními dějinami přímořských států se pochopitelně srovnávat nemohou. O to zajímavější je dokument, který – alespoň nakolik je nám známo – byl u nás doposud zcela neznámý. Jde o patentovou přihlášku, kterou v roce 1905 podal v Londýně český krajan František Kopecký a v níž popsal v konstrukci řiditelného torpéda.

František Kopecký se narodil 11. prosince 1881 v Cerekvici nad Loučnou, nedaleko od Litomyšle. Na přelomu století odešel do Spojeného království Velké Británie a Irska, kde působil jako ilustrátor a malíř miniatur. Díky své společenské povaze se stal mezi krajany výraznou postavou. Působil mimo jiné jako jednatel pobočky českého Sokola v Londýně.

Po vypuknutí první světové války zorganizoval manifestaci londýnských Čechů proti Rakousku-Uhersku a v září téhož roku se stal členem výboru Londýnského českého vzájemného svazu podpůrného. Po reorganizaci svazu na Londýnský český výbor a legii pro britskou službu – London Bohemian (Czech) Committee and Legion for British Service – se stal tajemníkem této organizace a zasloužil se o vyjmutí Čechů z předpisů o internaci nepřátelských cizinců. Britský žurnalista a historik Wickham Steed věnoval jeho činnosti celou kapitolu ve svých pamětech.

V roce 1915 pobýval František Kopecký ve Spojených státech amerických, kde pomáhal organizovat slovanské spolky v prospojeneckém duchu. Poté spolupracoval v Londýně s profesorem Tomášem Garriguem Masarykem. V roce 1916 byl František Kopecký jedním ze zakládajících členů Československé národní rady v Paříži. Po svolení britského ministerstva války ke službě československých dobrovolníků v Britské armádě byl Kopecký jedním z prvních, který ji nastoupil.

Do Královského polního dělostřelectva narukoval 11. prosince 1916 a již v březnu 1917 se účastnil bojů u Messines v Belgii. Na frontě u Yprů utrpěl 11. srpna 1917 otravu bojovými plyny, ale již 20. září 1917 se na frontu vrátil, tentokrát ke Gardovému dělostřelectvu. Od Yprů byl v listopadu 1917 přesunut ke Cambrai ve Francii, v březnu 1918 k Arrasu a v dubnu 1918 k Lys. Ve Francii se též účastnil závěrečné ofenzivy armád Dohody od července do listopadu 1918.

Po válce působil v krajanském hnutí a uspořádal také archiv prvního československého odboje ve Spojeném království. Své vzpomínky ze života v Británii a své válečné zkušenosti zakomponoval do románu Ostrov věčné hry, který vyšel roku 1926. V roce 1933 se stal sekretářem čs. krajanské kolonie v Anglii.

František Kopecký zemřel po těžké nemoci 15. března 1941 v nemocnici v Royal Tunbridge Wells.4 Osvobození vlasti z nacistické okupace se tak již bohužel nedožil. Je pohřben na hřbitově Islington and St. Pancras Cemetery v Londýně.

Svým návrhem koncepce řiditelného torpéda, v podstatě miniponorky, František Kopecký nepochybně předběhl svou dobu. (O problematice miniponorek se lze dočíst v práci: Ivo PEJČOCH, Miniponorky – osamělí lovci. Miniponorky první a druhé světové války. Svět křídel, Cheb 2006. Starší literaturu k tématu shrnul ve své recenzi Jan FROLÍK, Ivo Pejčoch: Miniponorky – osamělí lovci. HaV 2007, č. 2, s. 150–151.) Jestli jeho patent znali konstruktéři italských řiditelných torpéd Mignatta a Maiale z první a druhé světové války, případné britských Chariotů z druhé světové války, však nevíme. Snad to objasní další bádání; s daleko větší pravděpodobností však tato otázka zůstane navždy nezodpovězena.

Tomáš Jakl

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…